Nu curg ele doar lapte şi miere nici în relaţii de iubire cu oameni care s-au înamorat, se aseamănă şi se presupune că au tot interesul să facă lucrurile să meargă excelent. Sau în cele de prietenie, să zicem. Dărămite într-un colectiv pe care nu ni l-am ales persoană cu persoană şi în care intervine concurenţa.
Conflictele la locul de muncă sunt un subiect spinos în care rareori ajungem la bună înţelegere sau la tranşare directă în biroul unui superior. Majoritatea neînţelegerilor ne vor măcina pe toată durata programului de lucru, ba uneori le vom lua şi cu noi acasă, unde ne vor strica şi mai tare planurile. Ca şi în relaţiile menţionate în primele rânduri ale articolului, şi în acestea soluţia este compromisul. Mda, nu e chiar pe placul tuturor, însă dacă nu vreţi să fiţi bântuiţi 24 de ore de neînţelegerile profesionale, trebuie să îl învăţaţi.
Compromisul… ignorării – da, şi ignorarea unei astfel de situaţii poate fi interpretată ca un compromis, când ne dorim, de fapt să strigăm cu toate puterile că ni s-a făcut o nedreptate, că nu purtăm noi vina, că este absurd ce se întâmplă etc. Strânsul din dinţi e greu, dar ne poate salva de multe nopţi nedormite. Încercaţi-l. Merge în special cu colegi, nu cu şeful.
Compromisul aprobării – ei, abia aici ajungem la şefi. Nu mă înţelegeţi greşit, nu vă îndemn să plecaţi capul în pământ la orice decizie şi să spuneţi că interlocutorul, dar sunt situaţii (şi le veţi recunoaşte uşor) în care un „da, a(veţ)i dreptate” poate fi formula care vă va asigura pacea şi liniştea, atât de preţioase în anul de graţie 2014. Discuţia poate fi reluată apoi, dacă nu vă dă pace compromisul, dar, cu alte argumente, cu altă dispoziţie. Vă trebuie doar o secundă de înţelepciune.
Compromisul muncitului în plus – acesta vă va supăra cam tare, dar vă explic imediat de ce, uneori, nu se poate fără el. Dacă un alt coleg îşi face munca prost şi încet, iar asta vă afectează direct activitatea şi ritmul, atunci, cel puţin de câteva ori este recomandat să faceţi şi partea lui ca să nu muriţi de inimă atunci când soseşte deadline-ul. După discuţii cu el şi cel puţin 3 exemple de situaţii limită în care aţi fost din cauza sa, altfel puteţi pune problema în faţa superiorilor.
Buna înţelegere profesională nu e floare la ureche, dar nici nu trebuie să vă devină coşmar, când lipseşte. Învăţaţi să lăsaţi de la voi, ca să primiţi