Dinamica pieţei produselor tradiţionale româneşti se intensifică de la an la an.
Odată cu această dinamică, oferta de produse aşa-zis tradiţionale a crescut, iar clientul rămâne vulnerabil, mai ales în cazul în care nu se informează cu privire la ce înseamnă de fapt un produs tradiţional şi nu ştie nimic despre producător.
Ce este un produs tradiţional?
Produsul tradiţional românesc este realizat exclusiv din materii prime locale. Având la bază o reţetă şi un procedeu de prelucrare tradiţionale, rezultatul este un produs autentic şi uşor de remarcat printre alte produse asemănătoare.
Într-o astfel de piaţă, unde tradiţia şi autenticitatea se pierd printre numeroasele produse care imită autenticul, iată 5 lucruri pe care le poţi face pentru a cumpăra produse 100% româneşti:
1. Logo-ul
Cea mai simplă metodă de a verifica dacă un produs este unul tradiţional atestat, mai ales dacă te afli deja în faţa raftului, este să cauţi logo-ul naţional pe etichetă. Începând cu luna decembrie 2013, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a impus marcarea produselor tradiţionale româneşti cu un logo care menţionează faptul că produsul respectiv este atestat de MADR, în partea de sus având însemnul de PRODUS TRADIŢIONAL, iar în partea de jos ROMÂNIA pe un fundal tricolor.
2. Fă-ţi temele!
Dacă eşti un consumator convins de produse tradiţionale româneşti, înainte de a pleca de acasă, un lucru foarte simplu pe care îl poţi face este să verifici dacă ceea ce intenţionezi să cumperi se află pe lista de produse atestate. Această listă poate fi găsită pe website-ul oficial al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi prezintă exact producătorul şi numele produsului care a fost atestat ca respectând ingredientele şi reţeta produsului tradiţional.
3. Întreabă la punctul de vânzare
Dacă nu eşti convins de autenticitatea produselor, nu te sfii să întrebi comerciantul unde sunt produse sau din ce sunt produse. Este dreptul tău să afli şi responsabilitatea lui să îţi răspundă. Atenţie! Pieţele nu oferă neapărat produse tradiţionale. Întreabă vânzătorul despre provenienţă, producţie sau ingrediente şi chiar şi atunci, urmăreşte regulile de etichetare şi de conformitate cu rigorile produsului tradiţional menţionate mai sus.
4. Caută în magazinele de specialitate
Au început să apară din ce în ce mai multe magazine specializate în comercializarea de produse bio şi tradiţionale, atât în domeniul online cât şi fizic. Atenţie la magazinele online! Pot fi foarte multe site-uri care pretind că vând produse tradiţionale. Informează-te înainte de a comanda. De asemenea, datorită cererii din ce în ce mai ridicate de produse tradiţionale şi a noilor reglementări, supermarket-urile şi hypermarket-urile îţi pun la dispoziţie rafturi speciale cu aceste produse. Atenţie însă că unele produse sunt numite „tradiţionale”, doar datorită reţetei sau a genului de produs.
5. Scapă de prejudecăţile privind aditivii alimentari
În momentul în care auzim despre E-uri, deja ne gândim la aditivi alimentari dăunători. Ei bine, nu toate E-urile sunt dăunătoare. Ca exemplu, extractul de paprika, roşul de sfeclă sau cărbunele negru sunt extrase din natură şi încadrate în categoria aditivilor coloranţi. Celuloza este folosită ca şi agent de îngroşare. Dacă un produs conţine E-uri, nu înseamnă că nu este tradiţional. Citeşte cu atenţie eticheta şi informează-te despre E-urile dăunătoare şi cele permise în cantităţile recomandate.
Vezi aici lista completă a aditivilor.