„Concentrează-te! De ce nu eşti atent? Nu mai visa! Fii mai ordonat! Eşti prea agitat!” Acestea sunt doar câteva dintre observaţiile pe care le aud zilnic la şcoală copiii cu dificultăţi de concentrare.
Mulţi dintre ei prezintă sindromul deficitului de atenţie şi al hiperactivităţii – ADHD. Aproximativ 200.000 de copii din România suferă de ADHD, potrivit unui sondaj realizat recent de Organizaţia Salvaţi Copiii şi CURS.
Copiii cu ADHD întâmpină dificultăţi de învăţare, nu înţeleg explicaţiile profesorilor, iar aproape 40% dintre ei nu reuşesc să-şi finalizeze studiile. Specialiştii mai atrag atenţia că doar 8.000 de copii cu ADHD urmează un tratament. Cu toate acestea, există soluţii eficiente pentru rezolvarea acestei probleme.
Prin programe ţintite de instruire se pot obţine rezultate foarte bune. Chiar şi modificarea meniului copilului poate avea efecte pozitive. Ştiaţi că simpla suplimentare a dietei cu acizi graşi omega 3 şi omega 6, cu magneziu şi zinc poate îmbunătăţi semnificativ atenţia şi concentrarea copilului?
Aflaţi în continuare ce puteţi face pentru a creşte randamentul şcolar al unui copil cu deficit de atenţie şi hiperactivitate.
În prezent, în mediul şcolar şi nu numai, pretenţiile care se ridică faţă de copii devin tot mai mari. Fluxul de informaţii şi stimuli externi, care nu pot fi în nici un fel influenţaţi de părinţi sau copii, devin tot mai numeroşi. Noile provocări ce apar mai ales la începutul activităţii şcolare sunt uneori greu de gestionat.
Astfel, nu este de mirare că tot mai mulţi copiii prezintă tulburări de comportament de tip ADHD. Aceşti copii sunt cei care pot fi uşor distraşi de la activitatea pe care o au de făcut, iar gândurile lor se „pierd” din cauza faptului că trebuie să prelucreze concomitent mai multe informaţii. Ei sunt neliniştiţi, împrăştiaţi, fac greşeli din cauză că sunt prea grăbiţi, prea agitaţi şi uită uşor.
Deficitul de concentrare reprezintă o problemă trecătoare, limitată în timp, care poate avea mai multe cauze: printre altele, sub sau suprasolicitarea, mişcarea insuficientă, alimentaţia dezechilibrată, prea mult timp petrecut în faţa televizorului sau calculatorului. Diagnosticul poate fi stabilit doar de un medic de specialitate.
Simptomele ADHD sunt reprezentate de comportament impulsiv, neatenţie, în special când copilul se află într-un grup, nelinişte, atât interioară, cât şi exterioară. Tulburarea apare din primii ani ai copilăriei. Poate fi tranzitorie, dar durata minimă este de cel puţin 6 luni.
Pentru a face faţă stresului cotidian şi a numeroaselor activităţi pe care le au de îndeplinit, este foarte importat ca şcolarii să doarmă suficient şi să aibă şi pe parcursul zilei perioade de relaxare în care să le permiteţi să nu facă nimic. Jocurile pe calculator sau programele TV nu îi influenţează benefic pe copii, deoarece există o cantitate foarte mare de stimuli pe care ei o primesc. De aceea trebuie impus un program pentru astfel de activităţi.
Alimentaţia echilibrată este esenţială pentru sănătatea fizică şi psihică a copiilor. Substanţele nutritive esenţiale, ca acizii graşi Omega, sunt neapărat necesare organismului. Deoarece organismul nu le poate fabrica singur, trebuie să ajungă în corpul nostru din alimentaţie.
Acizii graşi omega sunt importanţi întrucât asigură buna funcţionare a celulei nervoase şi intră în structura lipidică a creierului. Fără acizi graşi omega, maturizarea creierului nu ar fi posibilă.
Acizii graşi omega 3 pot fi procuraţi din peştii care trăiesc în ape reci ca heringul, macroul, somonul, sardinele şi tonul. Pentru a acoperi necesarul de acizi graşi, ar trebui consumate cel puţin 2 mese de peşte pe săptămână.
Acizii graşi omega 6 sunt importanţi pentru structura creierului, dezvoltarea memoriei, procesul de învăţare, concentrare, atenţie. Acizii omega 6 provin din planta luminiţa nopţii (Oenothera biennis) sau din ulei din seminţe de cânepă.
Studiile ştiinţifice au arătat că terapia nutriţională în caz de ADHD necesită suplimentarea alimentaţiei cu acizi graşi omega 3 şi omega 6. În plus, magneziul şi zincul sunt substanţe minerale absolut necesare pentru stimularea atenţiei şi concentrării, relaxarea musculaturii şi menţinerea echilibrului interior.