Multora dintre noi ni s-a întâmplat să mergem la coafor pentru un nou look sau o simplă tunsoare / coafură şi să plecăm nemulţumiţi de rezultat sau de toată experienţa din salon.
Am rugat-o pe Arabella Saulig, Stilist Wella Professional TOP TEAM şi trainer cu mulţi ani de experienţă în domeniu să ne spună care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac hairstiliştii.
Şirul greşelilor poate începe din momentul când o clientă intră în salon: lipsa unui salut, o aşteptare îndelungată şi alte greşeli de abordare pot duce la numeroase probleme ulterioare.
În topul greşelilor se află lipsa comunicării cu clienta – o primă fază esenţială în care, în urma unei diagnoze şi consultanţe corecte, se stabilesc de comun acord linia tunsorii, culoarea şi look-ul final şi identificarea dorinţelor sau eventualelor probleme ale scalpului / părului ce pot fi rezolvate prin anumite produse specializate.
Astfel stilistul nu are răbdarea să asculte în primul rând, ci preferă să realizeze tunsoarea “X” (preferată de el sau cea mai simplă din punctul lui de vedere), fără a lua în considerare elemente esenţiale cum ar fi forma feţei, trăsăturile, profesia clientei, etc.
Nu există “n” tunsori, există tehnici de tunsoare, cu alte cuvinte nu poţi realiza unei cliente tunsoarea de exemplu numărul 5 din pagina 3 a unui catalog sau reviste ca şi cum ar fi o pălărie standard pe care o pui pe orice fel de cap… tunsoarea se realizează personalizat, în funcţie de multe caracteristici, aşa cum şi o haină nu poate fi purtată de anumite persoane ci eventual trebuie ajustată croiala.
Acelaşi lucru se întâmplă şi la culoare: o nuanţa prea puternică unei persoane timide, introvertite, un blond prea deschis, argintiu pe un ten măsliniu cald cu sprâncene foarte închise, un breton drept, plin pe o faţă de formă pătrată, iar lista ar putea continua la nesfârsit.
O altă sursă de probleme ar fi şi o atitudine uşor arogantă de genul “eu ştiu mai bine”. Desigur stilistul ştie cel mai des ce are de făcut, dar acest lucru nu trebuie semnalizat dominant, ci este de preferat să aibe o atitudine întelegătoare, de parteneriat, prin care poate obţine liniştea şi încrederea clientei că se află pe cele mai bune mâini.
Rezumând, cele mai grave greşeli sunt:
– Realizarea unei tunsori nepotrivite formei feţei şi a craniului, neidentificarea vârtejurilor, aplicarea unei tunsori standard tuturor clientelor, neluarea în considerare a dorinţei, vârstei, profesiei/statutului, personalităţii clientei;
– Alegerea unei culori a părului/ unor accente ce nu pun în evidenţă culoarea ochilor şi a tenului (tipologie cald/rece), ignorarea elementelor de genul structura părului, porozitate, istoric, depozit de pigmenţi, etc.
Părul este podoaba noastră naturală care înrămează faţa ca un tablou, asta înseamnă că trebuie să accentueze trăsăturile simetrice, frumoase, şi să le estompeze pe cele asimetrice.
Or toate aceste lucruri se constată de la bun început, pentru a ştii exact cum trebuie să se procedeze astfel încât clienta să aibe la final look-ul cel mai potrivit, care să o mulţumească.
Tot în urma lipsei comunicării şi astfel neavând informaţiile necesare în ceea ce priveşte dorinţele şi eventualele probleme ale părului şi scalpului clientei, stilistul nu recomandă nici un produs de îngrijire adecvat pentru acasă. Aceste produse specializate pot rezolva acele probleme şi pot menţine forma tunsorii şi culoarea în timp, cu alte cuvinte tot ceea ce a lucrat stilistul în salon.
Nu în ultimul rând, o altă importantă sursă de greşeli este starea de suficienţă a stilistului. Mulţi dintre ei cu o experienţă de aproximativ 10 ani în coafură, sau chiar mai mult, nu au mai fost de foarte mult timp la o specializare.
În această meserie este un lucru destul de grav pentru că acest domeniu este strâns legat de modă, de tot ceea ce ţine de haine, machiaj, accesorii şi tendinţe. Lucrurile avansează foarte repede, în fiecare an apare ceva nou ca tunsoare, culoare şi styling, ca să nu mai vorbim de produse inovatoare ce aduc noi soluţii importante. Toate aceste lucruri ajută stilistul să fie bine informat şi astfel să poată recomanda clientei tot ce este mai potrivit şi bun.
Ca stilist, să fii suficient şi să crezi că deja ştii totul şi nu mai ai ce învăţa este o mare greşeală, practic îţi închizi singur uşa salonului.