ADHD reprezintă o tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenţie, caracteristicile definitorii ale acestei tulburări fiind impulsivitatea, lipsa de atenţie şi hiperactivitatea.
“Copiii cu ADHD, alături de ceilalţi copii cu cerinţe educative speciale, au nevoie să fie incluşi în şcoala de masă, să facă parte din comunitate, să fie valorizaţi, să beneficieze de o educaţie flexibilă şi deschisă, astfel încât să le fie recunoscute aptitudinile asemenea copiilor cu dezvoltare tipică”, ne-a spus Elena Nedelcu, pedagog la Asociaţia pentru Intervenţie Terapeutică în Autism (AITA).
Specialistul spune că incluziunea şcolară a copilului cu ADHD presupune ca sistemul să se adapteze la copil, nu copilul să se adapteze la sistem. Ar fi greşit să ne aşteptăm ca un copil cu ADHD să fie ca ceilalţi copii, în cadrul unei clase din învăţământul de masă, fie că e vorba de preşcolaritate, fie la nivel gimnazial/liceal.
În realitate, fiecare copil, atât cel cu cerinţe speciale cât şi cel cu dezvoltare tipică, are o dezvoltare unică, prezintă anumite particularităţi, are un ritm propriu de învăţare şi adaptare iar procesul de predare trebuie să fie realizat ţinând cont de aceste aspecte.
”Este important de înţeles faptul că, la un moment dat, orice copil poate să întâmpine dificultăţi de învăţare, relaţionare, comportament. Astfel, şi un copil cu dezvoltare tipică poate să întâmpine la un moment dat dificultăţi şi să necesite cerinţe educative speciale, aşa cum e cazul copiilor supradotaţi, celor cu ADHD, autism, sindrom Down şi alte tulburări. Iar când se ajunge la o astfel de situaţie, cu siguranţă soluţia nu constă în excluderea acelui copil, pe motiv că provoacă probleme la nivel de clasă”, a mai explicat pedagogul Elena Nedelcu.
Dacă la nivel de teorie lucrurile stau bine în cadrul învăţământului românesc, atât la nivel preşcolar cât şi şcolar, legislaţia oferind cadru necesar incluziunii şcolare a copiilor cu ADHD, în practică părinţii acestor copii se lovesc de multe bariere iar drumul incluziunii devine anevoios.
Sistemul de învăţământ românesc nu are încă o identitate clară, deseori actorii din câmpul educaţional observă multe necorcodanţe între ceea ce este scris şi ceea ce se aplică.
Acest lucru se întâmplă deoarece nu există încă o comuniune clară între politicile educaţionale care promovează învăţarea calitativă cu centrarea pe nevoile elevului şi practica, realitatea de zi cu zi, care se dovedeşte a fi încă tributară predării de tip cantitativ – transmiterea unui număr mare de informaţii elevilor.
Din aceste motive, cadrele didactice, fără a avea un sprijin mare din partea sistemului, ajung să devină pilonul central în cadrul incluziunii şcolare a copilului cu ADHD. Este de dorit să avem cadre didactice deschise şi flexibile, să nu se ajungă la situaţia în care chiar acestea să fie cele care pun bariere în cadrul incluziunii.
”Părintele, de asemenea, este un factor important în acest proces şi este necesar să existe o comunicare eficientă între cadru didactic şi părinte. Această comunicare facilitează realizarea unui parteneriat educaţional între familie- cadre didactice- specialişti şi copil. Copilul cu ADHD, din cauza tulburării prezente, poate să se concentreze mai greu la o sarcină de lucru, să înceapă o activitate fără a o finaliza, să îşi piardă atenţia după câteva minute, să fie agitat, să nu reuşească să stea mai mult de câteva minute pe scaun, să fie nerăbdător, să îi întrerupă pe ceilalţi etc.”, a punctat specialistul de la AITA.
Pedagogul Elena Nedelcu recomandă, la nivel de clasă, implementarea următoarelor adaptări de către cadrul didactic, astfel încât copilul cu ADHD să fie sprijinit în procesul de învăţare:
Deprinderea noţiunilor privind terapia comportamentală se poate face fie în mod autodidact fie prin participarea la cursuri – multe dintre aceste cursuri sunt oferite în mod gratuit de centrele care oferă servicii de terapie comportamentală aplicată, cum este cazul Asociaţiei AITA.
Incluziunea şcolară a copiilor cu ADHD se va realiza cu succes şi pe o scară largă numai în clipa în care va exista motivaţia cadrelor didactice de a crea un mediu incluziv şi vor avea pregatirea necesară pentru a lucra cu copii cu cerinţe educative speciale, când sistemul de învăţământ va sprijini în mod real cadrele didactice şi când va exista o comunicare eficientă între actorii din câmpul educaţional şi familie.