Felul în care copii de azi îşi însuşesc noţiuni este fundamental diferit de metodele educaţionale de acum 10-20 sau 30 de ani. Şi totul începe din primii ani, iar acest lucru se poate observa din felul în care a evoluat piaţa jucăriilor, arată datele EduClass.ro, unul dintre cei mai mari importatori şi distribuitori de jucării educative din România.
70% dintre copiii cu vârste între 1 şi 10 ani petrec în medie 3 ore pe zi jucându-se, iar jocurile preferate sunt cele de construcţie, de rol şi de strategie, arată un sondaj EduClass.ro, realizat online, în perioada mai-iunie 2019, pe un eşantion de 524 de persoane. Potrivit studiului Toys that Inspire Mindful Play and Nurture Imagination din 2018 privind educaţia timpurie, condusă de profesorul american Jeffrey Trawick-Smith, jucăriile de azi se împart în trei mari categorii: care stimulează creativitatea, respectiv interacţiunea socială şi cele legate de învăţare/rezolvarea problemelor. Mai mult, potrivit aceleiaşi cercetări, educatorii pot evalua ce jucării au sau nu un impact asupra copiilor, mai ales în ceea ce priveşte însuşirea noţiunilor în afara programului de la clasă, fiind astfel de un real ajutor părinţilor.
Jucăriile de îndemânare, pentru dezvoltarea motricităţii fine şi grosiere, din materiale naturale sunt preferate de educatorii din creşe pentru copii cu vârste cuprinse între 2 şi 4 ani, arată datele EduClass.ro. Astfel, cei mici învaţă să exploreze formele, culorile, texturile, dar într-un mod distractiv. De exemplu, pot pescui peştişori cu ajutorul unei undiţe cu magnet, pot învăţa proporţiile cu ajutorul fructelor şi legumelor de lemn care se taie sau pot să-şi exploreze creativitatea cu ajutorul jocurilor de rol.
Pentru copii cu vârste cuprinse între 3 şi 6, când noţiunile elementare devin o parte importantă a programei şcolare, sunt preferate de către educatori cele care ajută la însuşirea succesiunii anotimpurilor, dar şi a timpului, jocurile creative, inclusiv cele de construcţie.
”Jocurile care ajută la învăţarea cifrelor sau a literelor rămân în topul vânzărilor, evident, însă vedem că pe construcţie de exemplu sunt mai degrebă preferate cele magnetice, cum sunt MagPlayer, care presupun o mai bună coordonare, inclusiv cromatică, dar şi o explorare a vederii în spaţiu. De asemenea, jucării precum Bormaşina Magică sau Trusa micului meşter sunt perfecte atât pentru dezvoltarea abilităţilor de motricitate fină şi grosieră, coordonare, urmărirea unor modele, cât şi pentru dezvoltarea creativităţii, a răbdării, a cooperării şi spiritului de echipă, prin jocurile de rol”, a explicat Anca Leibovici, manager EduClass.ro.
Pentru copiii de vârstă şcolară, educatorii preferă, potrivit datelor EduClass.ro, jocuri care fac învăţarea distractivă. Astfel, noţiunile ştiinţifice sunt însuşite prin experimente amuzante (de la construirea unui sistem solar până la a urmări cum erupe un vulcan), iar abilităţile cognitive sunt dezvoltate prin jocuri de logică, de strategie, alături de cele matematice şi cele lingvistice.
”Dacă în sala de clasă jocurile educative sunt folosite mai degrabă în perioadele de relaxare, acasă existenţa unui joc educativ care să medieze interacţiunea copil-adult este extrem de utilă, mai ales că părintele devine partener egal de joacă. Jocurile educative reprezintă astfel un sprijin real pentru părinţi, bunici, chiar bone, ajutându-i pe aceştia să introducă anumite noţiuni într-un mod corespunzător, dar mai ales la momentul potrivit. Jocurile din această categorie sunt create de psihologi cu experienţă, astfel încât acestea reprezintă un transfer de competenţă de la o armată de specialişti către adultul care se joacă cu copilul”, a explicat Ioana Saidel, educator Montessori.