La capitolul abandonului şcolar timpuriu, în 2018 România a înregistrat un nivel îngrijorător de 16,4%, fiind devansată în acest clasament negativ realizat de Eurostat în rândul ţărilor membre ale Uniunii Europene doar de Malta şi Spania. Municipiul Turda (judeţul Cluj) a lansat un proiect educaţional unic în România, menit atât să combată fenomenul abandonului şcolar, cât şi să îi conştientizeze pe cetăţeni asupra importanţei educaţiei. Parte a acestui proiect este şi conceptul care se bazează pe ideea unui “atelier de şcoală mobilă”.
Prin implementarea acestui proiect se doreşte reducerea şi prevenirea abandonului şcolar, precum şi promovarea accesului egal la învăţământ, prin organizarea de programe after-school (inclusiv catering) pentru elevi din ciclul primar, meditaţii pentru elevi din ciclul gimnazial, program integrat de tip ”A doua şansă”, grădiniţe estivale, consilierea părinţilor, dezvoltarea unor mecanisme locale de susţinere a procesului educaţional şi acţiuni de tip ”şcoala mobilă”, o inovaţie în România.
“Acest „atelier mobil” funcţionează deja în Turda. Şcoala mobilă este un punct de atracţie în comunităţile vizate. Este într-un microbuz de mari dimensiuni, care oferă o prezenţă vizibilă şi atractivă. Această inovaţie este o modalitate foarte eficace de a ajunge fizic la copiii care nu frecventează şcoala şi la părinţii acestora. Microbuzul este dotat cu băncuţe şi masă de lucru pentru mentorat sau consiliere, birou de lucru cu 2 laptop-uri, imprimantă A3, aer conditionat, TV led interior, TV led în exterior pentru rularea de documentare, marchiză laterală pentru umbră, scaune de exterior, dozator de apă, mini-frigider, cuptor cu microunde, cafetieră, sistem suplimentar de iluminat exterior, scară suplimentară pentru acces uşor, generator de curent, opţiuni de alimentare cu curent direct la priză externă etc”, declară Cristian Octavian Matei, primarul municipiului Turda.
Proiectul se adresează unui grup-ţintă format din: 60 de copii de vârstă antepreşcolară de 2-3 ani şi 200 de copii de vârstă preşcolară care provin din grupuri vulnerabile, 480 de elevi din ciclul primar şi gimnazial de la 4 şcoli din Turda, 50 de tineri care nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi 260 de părinţi/tutori ai copiilor/elevilor în risc de părăsire timpurie a şcolii din Turda.
Totodată, până în anul 2020, ţara noastră şi-a propus să reducă abandonul şcolar timpuriu la 11,3%, în contexul în care media Uniunii Europene, în 2018, era de 10,6%.