Creşterea temperaturii de afară aduce cu sine şi riscul de toxiinfecţiilor alimentare, fie prin consumarea de mâncare stradală preparată în condiţii precare de igienă, fie prin cumpărarea de produse alterate, care nu au fost depozitate corespunzător. Experţii ANPC vă recomandă să fiţi atenţi la etichete şi locul de unde cumpăraţi produse alimentare sau nealimentare şi să ţineţi cont că şi în supermarket, nu doar în micile magazine de cartier, puteţi avea surprize neplăcute.
Atunci când cumpăraţi carne ambalată, citiţi eticheta cu termenul de valabilitate, verificaţi ca ambalajul să fie intact, iar produsul să nu aibă miros suspect. De asemenea, asiguraţi-vă că vitrina frigorifică din care aţi luat produsul are o temperatură între 4 – 8°C pentru produsele în stare refrigerată şi de -18°C pentru carnea în stare congelată.
Carnea vândută vrac trebuie să fie manipulată de un comerciant care poartă mănuşi, mască şi are părul acoperit. Culoarea nemodificată şi mirosul neutru sunt singurele modalităţi prin care vă puteţi da seama de prospeţimea produsul. La fel, vitrina în care este expusă carnea trebuie să aibă o o temperatură între 4 – 8°C şi să fie protejată de un paravan transparent de sticlă sau plexiglas de 110 cm înălţime.
Laptele cel mai sigur este cel ambalat UHT, pentru că procedeul de ambalare se face prin pasteurizare la temperaturi înalte, distrugând microorganismele dăunătoare. Acest tip de lapte nu mai necesită fierbere.
Laptele proaspăt are un termen de valabilitate mai redus faţă de cel UHT (ultra high temperature), necesită fierbere cât mai repede după achiziţionare şi trebuie păstrat în magazin la o temperatură între 4 – 8°C. Pe ambalaj trebuie să fie specificată concentraţia de grăsime: 1,5 sau 3,5 %, sursa de provenienţă, concentraţia de sare şi dacă are adaos de lapte praf.
În supermarket, ouăle sunt comercializate în vitrine frigorifice speciale, la temperatura de 4 °C. Ele se comercializează în cofraje de diferite dimensiuni sau individual. Indiferent ce varianta alegeţi, asiguraţi-vă că ambalajul/produsul are inscripţionată categoria din care face parte oul şi termenul de valabilitate.
Ouă de categoria A:
Ouă de categoria B:
După greutate, ouăle din categoria A, se clasifică în:
Mezelurile, brânzeturile şi derivatele lactate dacă sunt ambalate, trebuie să aibă inscripţionate pe ele termenul de valabilitate, iar eticheta produsului să conţină cât mai puţine ingrediente. Atenţie, nu cumpăraţi produsul al cărui ambalaj nu este complet vidat.
Produsele vândute la vitrinele asistate sunt mai greu de verificat, culoarea şi mirosul fiind singurele metode. Nu cumpăraţi mezeluri cu aspect vâscos, cu miros înţepător şi fiţi atenţi la brânzeturile moi. Smântâna trebuie să aibă un aspect alb perfect şi fără miros.
Termenul de valabilitate trebuie înscris pe ambalaj şi este, de obicei, foarte mic. Dulciurile cu frişcă şi alte creme sunt extrem de perisabile, trebuie să aibă un aspect proaspăt şi fără miros. Produsele de patiserie trebuie expuse în vitrine calde, dar evitaţi achiziţionarea lor dacă nu sunt ambalate individual.
Peştele se găseşte în supermarket fie la vitrinele frigorifice, congelat, fie în raioanele speciale cu gheaţă industrială sub formă de peşte proaspăt, sau în acvarii, viu.
Cumpăraţi peşte congelat ambalat şi verificaţi ca, pe ambalaj, să fie specificată data ambalării şi termenul de valabilitate.
Peştele proaspăt trebuie să aibă ochiul fără albeaţă, aspectul solzilor să fie lucios-transparent, iar dacă îl cumpăraţi tranşat, carnea să fie fermă, elastică şi fără miros înţepător.
Evitaţi, în această perioadă consumul de sushi sau alte preparate crude din peşte.
Atenţie la produsele din peşte afumat, să fie ferme şi fără multă umezează în ambalajul vidat.