Educația specială, adică acel tip de educație destinată copiilor cu dizabilități, a fost unul dintre acele domenii profund afectate de pandemie.
Ca părinte al unui copil cu cerințe educaționale speciale, știu ce a însemnat școala în pandemie. Și m-am bucurat să aflu că Departamentul Psihopedagogie Specială al Facultății de Psihologie și Științele Educației a organizat o conferință cu audiență uriașă ( peste 1.600 de participanți) în care s-au discutat provocările acestui tip de educație, dar s-au prezentat și soluții.
Mi-a răspuns cu amabilitate la întrebări lector univ. dr. Viorel Agheană, organizatorul acestui eveniment extraordinar.
Ce se întâmplă, Doctore: Cât de dificil a fost să transformați ideea unei conferințe despre educația specială în evenimentul de amploare ce a avut loc pe 25 februarie? Din ce nevoie s-a născut acesta?
Învățământul a fost translatat aproape în totalitate online.
Viorel Agheană: Ideea unei conferințe online legată de educația specială plutea de mai multă vreme în aer, însă s-a resimțit ca o necesitate începând cu noul an școlar, când învățământul a fost translatat aproape în totalitate online. Adaptarea s-a făcut relativ rapid, iar toate aceste experiențe, de predare sau terapeutice, au reprezentat nu doar o formă de adaptare, ci putem considera că reprezintă chiar o schimbare de paradigmă.
Conferința a fost gândită ca un forum în care toți cei care ne ocupăm de problematica dizabilității, în sensul cel mai larg cu putință, ne împărtășim experiențele din pandemie, prezentăm modele de bune practici și trasăm noile direcții legate de domeniul educației speciale.
Chiar dacă intuiam această nevoie de dezbatere la nivelul specialiștilor, răspunsul primit ne-a depășit așteptările, iar Conferința „Educația specială în pandemie” a devenit un eveniment științific de amploare, atât datorită numărului de audienți , cât și a participanților cu lucrări științifice.
Ce se întâmplă, Doctore: Spuneți-mi pe scurt, ce a însemnat această conferință. Care au fost provocările?
Un număr atât de mare de participanți a reprezentat o provocare extraordinară legată de organizare.
Lector univ. dr. Viorel Agheană: Conferința online „Educația Specială în pandemie”, organizată de Departamentul Psihopedagogie Specială al Facultății de Psihologie și Științele Educației a avut 1.641 de audienți înscriși, 5 keynote speakers de la universități din țară și străinătate, 6 secțiuni în care au fost prezentate 36 de lucrări de către cercetători, terapeuți, profesori, dar și studenți și membri ai societății civile. Pentru că Review of Psychopedagogy/Revista de Psihopedagogie (revista editată de Departamentul Psihopedagogie Specială) va avea un număr special dedicat conferinței, numărul de lucrări trimise pentru publicare a fost chiar mai mare, 86.
Evident că un număr atât de mare de participați a reprezentat o provocare extraordinară legată de organizare, iar prima dintre probleme era cea legată de platforma cea mai potrivită care ar putea să susțină un număr de aproximativ 2.000 participanți în același timp.
Ne-au ridicat probleme și complicațiile logistice legate de comunicarea cu participanții, din cauza erorilor inerente apărute în completarea formularului de înscriere. Totuși, în momentul în care reperele conferinței au fost stabilite, aceasta s-a desfășurat fără incidente, iar participanții au apreciat modul de organizare.
Ce se întâmplă, Doctore: Care au fost punctele-cheie ale conferinței?
Lector univ. dr. Viorel Agheană: Conferința a avut mai multe secțiuni prin care am încercat să acoperim cât mai mult din problematica educației și terapiei persoanelor cu dizabilități.
Direcțiile tematice propuse au fost „Dizabilitatea în contextul pandemiei. Regres sau schimbare de paradigmă?”, „Învățământ special online. Provocări și bune practici”, „Terapia la distanță între oportunitate și realitate”, „Perspective în educația specială”, o sesiune de comunicări științifice studențești și masa rotundă: „Politici actuale în educație pentru elevii cu dizabilități – analiză și perspective”, toate secțiunile beneficiind de un număr considerabil de participanți.
Ce se întâmplă, Doctore: Care sunt trendurile în Educația specială trasate de vorbitori?
Pandemia de COVID-19 a creat o oportunitate semnificativă legată de desfășurarea educației speciale și a terapiei în mediul online.
Lector univ. dr. Viorel Agheană: Participanții din România, Statele Unite ale Americii, Germania și Republica Moldova au conturat prin expunerile lor un mediu profesional activ și rezilient în fata provocărilor aduse de pandemie. Conferința a scos în evidență premisele unei noi paradigme în psihopedagogia specială și au fost analizate eficiența și accesibilitatea educației online, testate de circumstanțele actuale.
Ca o concluzie generală, putem considera că pandemia de COVID-19 a creat o oportunitate semnificativă legată de desfășurarea educației speciale și a terapiei în mediul online, au fost testate platforme de desfășurarea a lecțiilor și activităților, atât profesorii, cât și elevii s-au familiarizat cu formatul învățământului la distanță, astfel încât sistemul utilizat în situație de criză poate deveni un sistem de incluziune mai profundă a copiilor cu dizabilități în momentul în care criza sanitară va dispărea.
De exemplu, copiii nedeplasabili pot participa efectiv la lecție, dacă va exista un format online accesibil pentru ei. Copiii care au dificultăți legate de frecventarea cursurilor (distanță prea mare față de scoală, diferite boli sau tulburări) vor avea posibilitatea de a beneficia de educație online, ceea ce ar deveni un factor de suport important și ar reduce rata abandonului școlar.