ADHD, sau tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate, persistă adesea netratată în perioada adultă. Deși se estimează că aproximativ 10 milioane de persoane o au în Statele Unite, doar una din zece a primit tratament pentru aceasta.
Mulți adulți cu ADHD au cariere de succes, dar această afecțiune poate crea o mulțime de provocări la locul de muncă. Impulsivitatea, hiperactivitatea și lipsa de atenție sunt semne ale ADHD, deși simptomele variază. În timp ce o persoană cu această afecțiune s-ar putea să nu se descurce suficient de bine într-un anumit tip de job din cauza simptomelor sale, alta s-ar putea să aibă succes în exact aceeași poziție.
Câțiva specialiști au dezvăluit pentru huffpost.com câteva trăsături de personalitate și comportamente la locul de muncă frecvent asociate cu ADHD:
Poate exista o suprapunere între persoanele cu ADHD și angajații cu tendințe de perfecționism, a declarat Dede O’Shea, psiholog în Cambridge, Massachusetts. „ADHD afectează o parte a creierului care controlează modul în care îți concentrezi atenția. La persoanele cu ADHD, acea zonă de control nu funcționează corect. Deci, nu își pot concentra atenția asupra a ceea ce trebuie să facă. Aceasta continuă să oscileze între toate taskurile pe care le au de făcut. Așa că de cele mai multe ori perfecționistul întâmpină probleme, pentru că niciodată nu ajunge la punctul în care simte că totul este suficient de bun pentru a fi dus la bun sfârșit.”
„Dintre arhetipurile populare de muncă, procrastinarea ar fi unul dintre modurile în care se manifestă adesea ADHD la adulți”, a spus dr. Deepti Anbarasan, profesor de psihiatrie la Școala de Medicină NYU Grossman. „Acest lucru are legătură cu incapacitatea acestor persoane să își structureze sarcinile în mod corespunzător”. Pentru angajații cu ADHD, incapacitatea de a respecta termenele limită se datorează cel mai adesea anxietății.
Felul în care gestionează lucrurile pe care le au de făcut la muncă diferă la persoanele cu ADHD. Unii pot prezenta un stil de amânare defetist, în care anxietatea copleșitoare duce la un fel de „paralizie”, pe când alții pot folosi urgența ca pe un stimulent pentru a combate amânarea.
Persoanele cu deficit de atenție pot avea probleme în a ajunge la timp la întâlniri și la locul de muncă, în ciuda celor mai bune intenții și eforturi. „În timp ce mulți dintre noi întârzie ocazional, persoanele cu ADHD experimentează ceea ce se numește ‘orbire față de timp’, în care s-ar putea să le fie dificil să evalueze cu adevărat cât timp le trebuie să ajungă unde vor să meargă, sau au în minte doar ora la care trebuie să ajungă”, spune Dede O’Shea.
„Cortexul prefrontal al creierului controlează atenția și răspunsurile emoționale, iar la persoanele cu ADHD acea zonă poate fi subdezvoltată”, a mai precizat O’Shea.
„Când nu își pot controla toate acele gânduri diferite, toate acele emoții care apar într-o situație de stres ridicat, atunci acest lucru poate duce la un fel de cădere psihică, neputând să-și stăpânească sentimentele și manifestarea acestora”, a spus ea. „Mulți oameni pur și simplu rămân blocați în acea cădere nervoasă și devin foarte emoționali, iritabili, sub presiunea acelei situații de stres ridicat.” La locul de muncă, aceasta poate însemna reacții exagerate ori de câte ori apare o sarcină nouă sau o piedică neașteptată.
Persoanele cu ADHD tind să fie cele care găsesc rezolvări creative la probleme, dar din cauza funcționării executive afectate, acești angajați pot avea, de asemenea, probleme în a pune în practică aceste soluții creative.
„La locul de muncă, persoanele cu deficit de atenție pot fi cunoscute ca mari gânditori, creativi, cu adevărat pasionați, oameni pe care îi vrei în echipă pentru talentul și imaginația lor”, a spus O’Shea. „Dar ei pot avea totuși probleme în același timp din cauza dificultății lor de a lucra efectiv la proiect și a incapacității lor de a se concentra pe cum să ducă lucrurile la bun sfârșit.”
Foto: Shutterstock
Sursa: https://www.huffpost.com/entry/adhd-job-signs_l_655bbd97e4b0c91d8278132a