Gabor Maté, medic și psiholog recunoscut la nivel internațional pentru studiile sale asupra traumei și dezvoltării umane, a adus noi perspective asupra ADHD (tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție) într-o vizită recentă în România. Potrivit lui Maté, ADHD nu este o boală genetică, așa cum este adesea percepută, ci mai degrabă o problemă legată de mediul în care copiii cresc și se dezvoltă. Declarațiile sale au stârnit discuții importante în comunitatea medicală și în rândul părinților.
Gabor Maté, diagnosticat el însuși cu ADHD la vârsta de 55 de ani, și-a exprimat îndoiala față de teoriile medicale care descriu tulburarea ca fiind o afecțiune moștenită genetic.
„Nu este o boală și nu este genetică”, a subliniat el.
El susține că ADHD are legătură cu mediul de viață al copilului și cu condițiile emoționale în care acesta se dezvoltă.
„Creierul unui copil este modelat de mediul său”, afirmă Maté, evidențiind faptul că dezvoltarea emoțională timpurie este esențială pentru creșterea sănătoasă a creierului.
Medicul sugerează că părinții, din cauza stresului și a propriilor traume, întâmpină dificultăți în a se conecta emoțional cu copiii lor, ceea ce poate afecta dezvoltarea acestora. Astfel, ADHD nu ar fi o boală, ci o consecință a lipsei condițiilor emoționale adecvate care să permită dezvoltarea completă a creierului.
Gabor Maté spune că, pentru a ajuta copiii diagnosticați cu ADHD, nu este suficient să se administreze medicamente, ci este necesară o schimbare profundă a mediului emoțional. El accentuează importanța relațiilor emoționale sănătoase între părinți și copii, susținând că acestea joacă un rol crucial în dezvoltarea creierului, în formarea circuitelor neuronale și a conexiunilor esențiale pentru funcționarea optimă a sistemului nervos.
„Copiii au nevoie de un mediu emoțional stabil și armonios pentru a se dezvolta corespunzător”.
În lipsa acestuia, ADHD apare ca o lipsă de dezvoltare, nu ca o afecțiune medicală ereditară.
Pe lângă abordarea sa bazată pe mediu și traume, studiile recente explorează și metode inovatoare pentru ameliorarea simptomelor ADHD. Un studiu recent realizat de cercetători de la Universitatea din Surrey (Marea Britanie) și Universitatea Ebraică din Ierusalim a arătat că stimularea creierului prin electrozi, în combinație cu antrenamentul cognitiv, poate aduce îmbunătățiri semnificative în cazul copiilor diagnosticați cu ADHD. Această metodă de stimulare transcraniană cu zgomot aleatoriu (tRNS) promite rezultate promițătoare, 55% dintre copiii care au participat la studiu raportând îmbunătățiri clinice.
Sursă foto – Profimedia