Asociatia Americana de Psihologie a publicat recent o cercetare despre efectul bumerang al barfitului. Adica, atunci cand imprastii informatii negative ori pozitive despre altii, cei care te asculta iti vor atribui tie acele date. Spre exemplu, daca spui despre cineva „Este un egoist nemernic” sau „Sotul o insala pentru ca habar n-are sa faca treaba in casa”, ascultatorul tau va asocia aceste „calitati” cu tine, va crede ca ele se refera la persoana ta. Specialistii numesc acest efect „transfer spontan de informatii”. Incearca sa nu uiti ca atunci cand intri in barfe la locul de munca, vorbele tale pot fi privite ca o descriere a personalitatii si actiunilor tale.
Barfitul dauneaza grav sanatatii
Aceiasi cercetatori americani au stabilit ca statul la barfa ne poate afecta sanatatea. Atunci cand ne tot plangem altora de problemele personale sau de serviciu, nu doar ca ii enervam pe ceilalti cu pesimismul nostru, dar ne distrugem si sanatatea, adica sistemul imunitar si functiile cardiovasculare. Apoi, candii vorbesti de rau pe ceilalti, corpul tau elibereaza cortizol – un hormon al stresului care apare in organism cand incepi sa te gandesti la evenimente negative ori stresante. Pot aparea hipertensiunea, depresia, insomniile si problemele gastrointestinale.
7 reguli de aur pentru barfitorii „de serviciu”
1 Nu barfi mai des de o data pe zi. Daca vei comenta cat e programul de lung cu colegii este foarte probabil sa fii vazuta ca un pierde-vreme. Incearca sa stai la povesti doar la inceputul ori la sfarsitul zilei de munca, ori in pauza de pranz. Nu te lungi la vorba si incearca sa tii usa biroului inchisa, ca sa eviti intrigile.
2 Asculta mult, spune cat mai putine. Ca sa primesti toate informatiile neoficiale esentiale cu minimum de risc, nu intra in intreceri de genul „am-o-informatie-mai-tare” sau „eu-le-stiu-pe-toate”. Trebuie sa fii circumspecta.
3 Fereste-te de devoratorii de cancanuri. Ii intalnesti in numar mare in fiecare organizatie. Iar tu risti sa te alegi cu aceeasi eticheta, daca vei fi asociata cu ei. Orice le-ai spune, sigur va fi interpretat si cine stie in ce varianta va ajunge la altii. Asa ca ai mare grija cand acest tip de persoane vin la tine cu griji false, de tipul „Pari foarte stresata, ce s-a intamplat?” sau laude fatarnice, de genul „Nimeni nu citeste oamenii ca tine, ce crezi de colegul nostru?”
4 Asuma-ti faptul ca tot ce spui va fi repetat. Chiar daca iti pui o colega sa jure ca nu va sufla nimanui o vorbulita despre destainuirile tale, sansele ca ceea ce spui sa ramana intre voi sunt foarte, foarte, foarte mici. Probabil si ea va ruga persoana careia ii va spune secretul sa taca malc si asa mai departe. Inainte de a impartasi anumite lucruri cu colegii de birou, gandeste-te ce consecinte vor aparea daca acele lucruri se vor afla in intreaga organizatie.
5 Evalueaza bine sursa. De multe ori, oamenii imprastie zvonuri ca sa manipuleze anumite situatii, asa ca fii sceptica. De asemenea, de vreme ce barfa este deseori exagerata si nu varianta unei singure parti, nu actiona dupa ce afli informatiile fara sa ai o confirmare sigura.
6 Nu-ti „desfiinta” colegii. Ierarhiile si colaborarile se schimba si nu poti sa stii cu cine vei lucra la un moment dat. Limiteaza-te la barfele care tin strict de profesie (schimbari la varf, transferuri care se pregatesc in umbra) si evita sa te bagi in viata personala a celorlalti. Daca discutia degenereaza si vezi ca alti colegi incep sa faca asta, scuza-te ca ai de lucru si pleaca – mai ales daca persoana „tocata” este chiar seful. Nu-l suporti si simti nevoia sa te descarci pentru toate nedreptatile de care il crezi vinovat? Gaseste pe cineva din afara companiei.
7 Indreapta lucrurile,
daca se transforma din tantar in armasar. Daca ceva ce tu ai spus la un moment dat despre un coleg a ajuns la el intr-o varianta exagerata, mergi la el, scuza-te si explica-i cum au plecat acele vorbe de la tine. Cel mai rau lucru este sa nu faci nimic. Reputatia ta va fi serios afectata.
Pssst! Barfa la birou creSte productivitatea
O spun cativa angajatori din Statele Unite care si-au impartit subalternii in tot soiul de grupuri, pe unii i-au lasat sa barfeasca, pe altii nu, si au constatat ca persoanele care au barfit cu colegii au dat un randament mult mai mare la munca. Si multi psihologi sustin ca barfa este „cimentul” care tine organizatiile unite. Desigur, asta nu inseamna ca o institutie in care angajatii barfesc este una eficienta, cu rezultate fenomenale, dar cu siguranta una in care acest tip de comunicare lipseste nu este in top. Elementele emotionale fac diferenta intre o slujba buna si una proasta, iar angajatii fericiti sunt angajatii productivi. Daca schimba informatii, atunci construiesc relatii care au beneficii atat pentru ei, cat si pentru companie, cred expertii.