În primul rând, indiferent de perioadă (şcoală sau vacanţă) nu uitaţi un amănunt legat de fiziologia umană. Până la 10 ani, creierul învaţă mai repede prin joacă decât prin orice altă metodă. Aşadar, nu forţaţi copilul să-şi facă teme, ci jucaţi-vă cu acesta!
În fiecare zi, copilul are nevoie de cel puţin 2 ore de joacă. Aceasta până la 10 ani, când va deveni singur preocupat şi de alte activităţi. Aşadar, respectaţi-i un drept primordial. Este modalitatea creierului uman de a acumula informaţii despre lumea înconjurătoare cu cea mai mare viteză.
În timpul vacanţelor, dacă micuţul are mai puţin de 10 ani, lăsaţi-l să zburde cât poate de mult. Este un exerciţiu vital pentru dezvoltarea sa ulterioară. Dacă din fericire are şi copii alături de care să se joace, cel mic va primi informaţii şi mai rapid, utile de data aceasta în viaţa sa socială ulterioară.
După începutul vacanţei, nu îl agasaţi cu teme, astfel încât cel mic să nu creadă că locuinţa lui este o a doua şcoală. Nu îi va plăcea, iar efectul va fi diametral opus celui scontat. În perioadele pe care le petreceţi împreună, puteţi avea discuţii despre ce se întâmplă la şcoală, dar într-o manieră relaxată.
În felul acesta, veţi afla date cu adevărat importante despre cum se integrează în mediul şcolar, despre colegi, dar şi despre ceea ce învaţă efectiv. Este momentul să îl puneţi pe micuţ într-o poziţie de forţă şi să îl rugaţi să vă înveţe şi pe voi ceea ce a dobândit cu ajutorul şcolii, pe motiv că… aţi uitat lucruri din vremea când eraţi elevi.
Îi va plăcea să aibă o poziţie superioară şi va face astfel legături logice între cunoştinţe. De altfel, dacă îl puneţi din start într-o poziţie superioară, îi daţi încredere în propriile forţe. În felul acesta, dacă într-un final ajungeţi şi în faţa unui caiet, pentru micuţ nu va fi nici o tragedie, ci dimpotrivă un semn al implicării şi al inteligenţei pe care astfel poate să le dovedească.
Este singurul mod prin care veţi face în mod plăcut o temă de vacanţă. În acelaşi timp, reprezintă şi o lecţie de viaţă pentru copil, dar şi o piatră de temelie a relaţiei părinte-copil.
Dacă acesta a depăşit 10 ani, o altă alternativă plăcută e reprezentată de cursurile de vară, lejere, de obicei axate pe informaţii care apelează la inteligenţa socială şi mai puţin la cea academică. În plus, este momentul în care poate să-şi facă alţi prieteni.
Lecţiile în vacanţă nu trebuie să fie un chin!
Sunt temele o pierdere de timp?
Şi părinţii, şi copiii au de învăţat lecţia comunicării