La doar 26 de ani, Francis Kurkdjian a creat Le Male, pentru Jean Paul Gaultier. Au urmat 40 de parfumuri pentru cele mai cunoscute branduri, un premiu pentru întreaga activitate, o distincţie de Cavaler al artei oferit de guvernul francez.
Este cunoscut şi pentru instalaţiile sale olfactive amplasate în locuri emblematice din Paris sau pentru că a recreat parfumul Mariei Antoaneta.
L-am întâlnit la Bucureşti şi l-am întrebat rapid câteva ceva despre parfumuri.
Cum v-aţi descoperit pasiunea pentru parfumuri? Ştiu că în tinereţe aţi vrut să fiţi dansator.
Nu este pasiune. Este cumva o chemare, o energie care mi s-a dat.
Dar de ce parfumuri şi nu altceva? Credeţi că aţi fost ales?
Da. Pentru că nu am ales parfumeria. Înainte de asta am vrut să fac multe lucruri. Parfumeria m-a ales pe mine. Aşa văd eu lucrurile. Am vrut să fac balet, modă, haute couture… nu parfumuri. Cred că mi-a fost scris să creez parfumuri.
Aţi creat parfumuri pentru femei şi pentru bărbaţi. Care dintre cele două tipuri este mai complicat?
Totul este foarte complicat şi totul este super simplu. Este vorba de volumul de muncă investit în lucruri. Însă totul este greu. Este dificil să creezi pentru că vrei să fii mai bun decât înainte, vrei să te reînnoieşti, să ţii pasul cu vremurile. Nu vrei să fii demodat. Nu poţi fi nici avangardist. Parfumul este despre prezent, despre momentul actual. Nu este despre ieri şi nici despre mâine. Este vorba de gusturile femeilor de acum, nu de peste cinci ani.
Care este locul parfumului în arsenalul unei femei? Parfumul trebuie să reprezinte semnătura femeii?
Cred că oamenii dramatizează tot timpul când vine vorba de parfum. Trebuie să-ţi găseşti semnătura. Trebuie asta, trebuie cealaltă… Cred că trebuie să le oferim oamenilor mult mai multă libertate să poarte parfum pentru că au atât de multe restricţii. Când vine vorba de parfum cred că ar trebui să poţi face tot ce-ţi doreşti. Unii nu-s pasionaţi de parfumuri şi este în regulă. Pot purta fericiţi ceva foarte uşor. Ştiu mulţi bărbaţi care nu poartă parfum. Este ceva normal. Nu este nimic în neregulă cu ei. Pur şi simplu durează mai mult să ajungi să iubeşti parfumurile. Nu toată lumea deţine sensibilitatea necesară purtării unui parfum. Trebuie să începi uşor, cu ceva proaspăt, curat, după care poţi schimba.
Să înţeleg că nu sunteţi de acord cu ideea de parfum de seară, de iarnă…
Cel puţin când creez un parfum nu gândesc în acest mod: trebuie purtat noaptea. Ce sens are să porţi parfum noaptea? Cine trăieşte noaptea să poarte atât de des parfum? Dacă ieşi din când în când poate, dar altfel… Pentru mine acest purtat de parfum noaptea este super demodat. Pentru oameni este mult mai uşor când li se spune în ce moment să poarte parfumul. Însă eu nu gândesc aşa şi nu am să spun ceva ce nu cred cu adevărat doar să fiu pe plac unora. De ce ai purta un parfum noaptea şi nu ziua? Poţi merge la o întâlnire şi ziua, nu trebuie să aştepţi să treacă de ora opt ca să faci sex. Aceste reguli se aplicau acum 50 de ani, 70 de ani. Acum lumea s-a schimbat şi evoluează în continuu. Avem şi folosim telefoane inteligente, dar când vine vorba de parfumuri, suntem de modă veche. E ceva foarte ciudat.
Care sunt în opinia dumneavoastră parfumurile care evidenţiază feminitatea?
Nu e vorba de ingrediente. Este vorba de stil. Eleganţa nu ţine de bani. Este o chestiune de postură, de limbaj al trupului, de frumuseţe a mişcărilor. Asta înseamnă să fii feminină. Simpla purtare a unui parfum scump nu te va face să pari chic sau elegantă. Şi mă bucur că lucrurile nu funcţionează astfel.
Când ajungeţi să fiţi mulţumit de o formulă? Când vă daţi seama că aţi terminat şi că este tot ce v-aţi dorit?
Un parfum nu este niciodată terminat. Sunt mulţumit cam două săptămâni. Apoi ucid mental lucrurile pe care le fac pentru că ţin de trecut. Nu te întorci în trecut. Nu te uiţi niciodată înapoi. Şi dacă o faci este pentru a vedea unde ai greşit şi pentru a încerca să faci lucrurile mai bine. Dacă eşti mulţumit de ceva ce ai făcut acum zece ani… au trecut zece ani!
Însă terminaţi formula şi, după aceasta, urmează campania pentru parfum care ţine mai mult de două săptămâni. Ucideţi lucrul înainte de demararea campaniei?
Vorbesc despre lucruri care au ieşit deja din capul meu. Mă uit la parfum şi pentru mine povestea s-a încheiat. Este posibil să-mi mai placă, însă s-a terminat.
Nu vă doriţi să fi pus mai mult sau mai puţin dintr-un ingredient?
Fac acest lucru. Oamenii nu-şi pot da seama însă o fac, puţin câte puţin. Când găsesc un ingredient de o calitatea mai bună încerc să văd dacă parfumul este mai bun sau nu. Acest „mai bun” poate fi doar o idee, nimeni nu-şi poate da seama în afară de mine. Fac uneori asta şi nu spun oamenilor.
Aţi avea un sfat pentru femeile din România sau pentru femei, în general, legat de purtarea unui parfum?
Comparativ cu bărbaţii, cred că femeile sunt destul de corecte şi inteligente pentru a şti exact ce-şi doresc şi pentru a simţi ce-şi doresc. Darul maternităţii le oferă numeroase avantaje. Singurul sfat pe care l-aş da este să nu urmeze sfatul primit de la Coco Chanel „Poartă parfum acolo unde doreşti să fii sărutată”.