Ai probleme cu exteriorizarea emoţiilor. Nu eşti singura persoană care se confruntă cu asta. Ai observat însă că după un păhărel, parcă zâmbetul se dezgheaţă. Ei bine, la aceeşi concluzie au ajuns şi 3 cercetători germani. Consumul moderat de bere poate contribui la exteriorizarea emoţiilor prin intermediul expresiilor feţei. Acum să vedem ce înseamnă consum moderat.
Să ieşi cu fetele la o cafea şi cu băieţii la o bere – două expresii des întâlnite. Revederea unor persoane dragi, un moment de relaxare, de schimb de idei sunt mereu de bun augur. Atât cafeaua cât şi berea, consumate moderat sunt benefice sănătaţii. Ne-a atras atenţia un studiu efectuat de trei cercetători germani – E.S. Capito, S. Lautenbacher şi C. Horn-Hofmann publicat anul acesta, în jurnalul ştiinţific Psychology Research and Behavior Management. Este vorba despre primul studiu cu privire la impactul consumului moderat de alcool asupra exprimării faciale a emoţiilor în contextul interacţiunii sociale. Bazat pe analiza influenţei consumului moderat de alcool la nivelul emoţiilor, noutatea acestui studiu provine din corelaţia cu un grup ţintă bine definit – indivizii care consumă moderat alcool într-un context social, adică la diferite evenimente, întâlniri cu prieteni sau familie ori alte activităţi şi care presupun interacţiunea cu un grup de persoane.
Analiza a implicat treisprezece studii şi a fost realizată pe un eşantion format din adulţi cu vârsta de până în 35 de ani. Opt dintre studiile analizate au inclus participanţi de ambele sexe, trei studii au fost realizate exclusiv pe participanţi de sex masculin, iar două studii exclusiv pe participanţi de sex feminin. Datorită rolului lor evident în interacţiunea socială, expresiile faciale sunt o completare esenţială a comunicării verbale, deoarece reflectă starea emoţională a subiectului şi transmite astfel conţinutul emoţional al unui mesaj. Rezultatele studiului arată că un consum moderat de bere are un efect asupra exprimării emoţiilor la nivelul feţei în cadrul unui grup social. Astfel, atunci când berea este consumată în situaţii cu niveluri moderate de interacţiune socială, nu este afectată exprimarea emoţiilor pozitive, dar este redusă exprimarea facială a emoţiilor negative. Iar creşterea nivelului de interacţiune socială schimbă şi nivelul de exprimare facială a emoţiilor, demonstrându-se că un consum moderat de bere în cazul unei interacţiuni sociale ridicate afectează într-un mod dorit social exprimarea facială atât a emoţiilor pozitive, cât şi a celor negative
Rezultatele confirmă şi diferenţele dintre sexe atunci când vine vorba despre exprimarea facială a emoţiilor, bărbaţii fiind, în general, mai puţin expresivi comparativ cu femeile. Totodată, bărbaţii utilizează mai multe expresii faciale ce pot fi interpretate ca semne de putere şi mândrie şi zâmbesc mai puţin comparativ cu femeile.
„Relevanţa unui astfel de studiu provine din faptul că limbajul nonverbal este la fel de important precum comunicarea verbală într-un grup. Studii viitoare pe acest subiect, care să evidenţieze eventuale particularităţi în funcţie de sex, ar reprezenta în mod cert un pas important în cercetare. Dacă ne raportăm strict la bere, datorită conţinutului de hamei care s-a demonstrat deja că poate reduce nivelul de stres şi anxietate, exprimarea facială a emoţiilor pozitive ar putea fi chiar mai bine înlesnită. Desigur, este nevoie de o intensificare a cercetării ştiinţifice, însă există un mare potenţial în această direcţie”, spune dr. Corina Zugravu, preşedintele Centrului de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii a definit consumul moderat de bere ca fiind un pahar (330 ml) pentru femei şi două pahare (660 ml) pentru bărbaţi, cantităţi raportate la berea cu concentraţie alcoolică de maxim 5%.