A început scoală și mulți elevi încep școala după ora 12:00-13:00. Un astfel de program de scoală este destul de greu de integrat cu un program alimentar, astfel încât copilul să primească și energia necesară din alimentație, vitaminele și mineralele necesare zilnic, care să îl ajute să fie atent la ore, să rețină informațiile noi și să îi asigure și creșterea și dezvoltarea armonioase. Dr. Mihaela Posea, medic specialist în Diabet zaharat, Nutriție și Boli Metabolice și Doctor în Domeniul Medicină, ne-a explicat cum organizăm mesele copiilor care învață după amiază.
Când avem un astfel de program, este necesar ca elevul să aibă măcar o masă pe care să o ia acasă (dacă începe la 13:30-14:00, pot fi chiar și două mese) și care să conțină alimente corect preparate (să evite șnițelele, chiftelele, cartofii, ouăle prăjite etc). Când ne ghidăm după recomandările actuale, respectiv „principiul farfuriei” sau „farfuria în 3 culori”, putem alege unul sau mai multe alimente dintr-o culoare/parte:
- O parte (de obicei un sfert de farfurie, până la o treime) este acoperită de alimente bogate în proteine precum carne slabă (de pui, curcan, consumată fără piele sau chiar și porc/vită, dar mușchi), ouă, lactate și brânzeturi (nu le recomandăm pe cele cu conținut foarte mare de grăsimi, dar nici pe cele cu zero grăsimi), pește și fructe de mare.
- O altă parte (tot un sfert până la o treime din farfurie) o acoperim cu alimente care conțin glucide sau carbohidrați complecși precum pâine integrală, orez integral, paste integrale, dar și cartofi, fasole boabe, linte, năut, mămăligă sau fructe.
- Și cea de-a treia parte din farfurie ar trebui să conțină legume, iar aici lista este foarte bogată și copilul are multe variante din care să aleagă: roșii, ardei, castraveți, salată verde, ceapă, varză, broccoli, conopidă, spanac, rucola, fasole verde, sparanghel etc. Ele pot fi consumate crude, ca atare sau în salate, sau preparate (puse în ciorbe, supe, supe-cremă, mâncăruri, legume la cuptor sau la grătar etc).
De exemplu- dacă vorbim de un mic dejun mai bogat, putem avea:
- Ou cu brânză servite cu pâine integrală și legume iar că desert, o porție de fructe
- Pește de tip afumat cu avocado, servit cu lipie integrală, nu uităm legume și, la final, tot o porție de fructe
- Cereale de tip integral cu semințe de chia sau migdale servite cu banane și fructe de pădure
- Grătar din carne slabă, pus pe felii de pâine cu roșii/castraveți și un milkshake cu banane și măr
- Alte variante care să îmbine și alimentele preferate, dar și regulile cunoscute
Cum trebuie să arate mesele copiilor care învață după amiază, dacă se trezesc după ora 10:00
Dacă suntem în situația în care copilul a dormit până la ora 10:00-11:00 el poate servi și mâncare gătită, ca de exemplu:
- Mâncare de cartofi cu carne slabă, servită cu salată de vară
- Chiftele marinate servite cu cous-cous și salată de roșii
- Tocăniță de legume cu carne slabă și cartofi la cuptor
- Alte variante care să îmbine și alimentele preferate, dar și regulile cunoscute.
Copilul, pentru a nu sta nemâncat la scoală (și să nu fie tentat să își cumpere alimente bogate în calorii, care însă să fie fără valoare nutrițională mare, precum chips-uri, covrigei, biscuiți, ce găsește la magazinele din jurul școlii sau din drum spre școală) poate primi un pachet pentru timpul petrecut în școală.
Ce trebuie să conțină pachețelul pentru școală?
Pachetul de la scoală trebuie să conțină alimente care să nu se strice ușor, să nu miroasă în clasă, să nu curgă în ghiozdan. Iată câteva exemple care pot fi puse că pachet la scoală:
- Pâine de tip integral cu șnițel făcut la cuptor, legume și un măr
- Lipie de tip integral cu carne slabă la grătar, varză, murături („wrap reinventat”) și o banană
- Halloumi cu pâine integrală, castraveți și prune
- Sandviș din mușchiuleț de porc preparat la cuptor, cu salată verde și o pară
- Alte variante care să îmbine și alimentele preferate dar și regulile cunoscute.