Ce faci atunci când bagajul tău se pierde sau este deteriorat?

În cazul în care bagajul tău a fost pierdut, a întârziat, sau a fost deteriorat, iată câşiva paşi pe care trebuie să-i urmezi, şi câteva informaţii de care este bine să ţii cont:
  • Publicat:
Ce faci atunci când bagajul tău se pierde sau este deteriorat?

În cazul în care bagajul tău a fost pierdut, a întârziat, sau a fost deteriorat, iată câşiva paşi pe care trebuie să-i urmezi, şi câteva informaţii de care este bine să ţii cont:

  • depune imediat o reclamaţie – Property Irregularity Report (P.I.R.) la serviciul specializat din cadrul aeroportului; conţine datele tale de identificare, ale zborului şi ale bagajului înregistrat, precum şi datele necesare identificării acestuia (tipul geamantanului, culoare, dimensiuni, etc.)
  • transmite către compania aeriană o cerere de despăgubire

Pentru bagajul deteriorat/distrus reclamaţia se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii bagajului.

Ce drepturi am în cazul bagajului pierdut, întârziat sau deteriorat/distrus?

  • bagaj pierdut (nu este găsit în 21 de zile de la reclamare)

contravaloarea geamantanului, a obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute

  • bagaj întârziat (este găsit şi predat în termen de 21 zile)

o sumă de bani pe care o poţi utiliza pentru achiziţionarea produselor de strictă necesitate (igienă, îngrijire personală, etc.) sau rambursarea sumelor plătite pentru obiectele de strictă necesitate achiziţionate de tine pe cont propriu.

  • bagaj deteriorat/distrus

contravaloarea obiectelor deteriorate/distruse

Care sunt regulile privind acordarea despăgubirii?

De regulă, companiile aeriene nu îşi asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii,  telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente şi alte asemenea obiecte de valoare. Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje.

Detreminarea sumei acordate pentru obiectele probate din bagaj de fac prin aplicarea unui grad de uzură de până la 10% pe an din valoarea dovedită a obiectelor.

Dacă nu poţi proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcţie de greutatea bagajului (20 Euro/kg).

Există limitare de răspundere pentru compania aeriană?

Cuantumul despăgubirilor nu poate depăşi maxim 1000 DST (cursul DST poate fi urmărit aicihttp://valutarbnr.ro/curs-valutar/dst ). Prin excepţie, suma poate depăşi 1000 DST, dar nu poate depăşi suma declarată de tine dacă ai făcut, la momentul înregistrării bagajului, o declaraţie specială privind interesul în livrarea la destinaţie şi ai plătit o sumă suplimentară.

Ce documente trebuie să transmit către compania aeriană pentru a fi despăgubit?

  • bagaj pierdut

P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele din bagaj însoţită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, listă cu obiectele de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoţită de dovada valorii acestora.

  • bagaj întârziat

P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului listă cu obiectele de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoţită de dovada valorii acestora.

  • bagaj deteriorat/distrus

P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele deteriorate/distruse din bagaj însoţită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, raport de service din care să rezulte suma necesar a fi plătită pentru repararea geamantanului sau imposibilitatea reparării acestuia, după caz.

Tags:
Urmărește CSID.ro pe Google News