Furia este o emoție universală, dar gestionarea ei, mai ales în interacțiunile cu ceilalți, rămâne o provocare pentru mulți dintre noi. Ce faci atunci când cineva își pierde cumpătul în fața ta? Mai important, ce nu ar trebui să faci? Aceste întrebări au fost abordate recent într-un episod al podcastului “Am I Doing It Wrong?”, găzduit de Raj Punjabi și Noah Michelson de la HuffPost, care l-au invitat pe Ryan Martin, cunoscut drept „Profesorul Furiei”.
Ryan Martin, profesor de psihologie și autor al cărților “How To Deal With Angry People” și “Why We Get Mad: How To Use Your Anger for Positive Change”, a oferit câteva sfaturi practice despre cum să gestionăm furia celorlalți – și chiar pe a noastră – într-un mod constructiv.
Ryan Martin subliniază că acele expresii precum „calmează-te” sau „relaxează-te” au rareori efectul dorit.
„Niciodată în istorie, după fraza ‘calmează-te’, nu a fost cineva calmat de aceste cuvinte”, spune el. Și, adaugă el, „‘relaxează-te’ este chiar mai rău.”
Motivul? Atunci când cineva este furios, este într-o stare emoțională amplificată și defensivă, ceea ce înseamnă că nu reacționează rațional la astfel de directive. Mai degrabă, astfel de fraze pot escalada situația. În schimb, Martin sugerează că modelarea unui comportament calm este mult mai eficientă.
„Un lucru amuzant este că oamenii care spun ‘calmează-te’ deseori o fac pe un ton ridicat sau autoritar. Dacă însă îți reduci volumul vocii și începi să vorbești mai încet și mai calm decât în mod obișnuit, cei din jur tind să-ți urmeze exemplul. Aceasta este o reacție evolutivă – avem tendința de a reflecta tonul și comportamentul celor din jur”, explică el.
În loc să folosești fraze care provoacă iritare, Martin sugerează câteva strategii eficiente:
Un alt sfat util de la Profesorul Furiei este să îți analizezi propriile reacții înainte de a răspunde la furie.
„Întreabă-te: Este acesta momentul potrivit pentru a reacționa? Ce vreau să obțin din asta? Este furia mea justificată?”, spune Martin.
De asemenea, înainte de a trimite un e-mail furios, ia o pauză. Reevaluează conținutul după câteva ore sau chiar o zi. Deseori, distanța temporală te ajută să vezi lucrurile mai clar și să răspunzi mai echilibrat.
Sursă foto – shotprime / Envato