Suntem în plin sezon de examene – de capacitate, de bacalaureat, de admitere la facultate – aşa că este momentul perfect să vorbim despre legătura puternică dintre mişcare şi performanţele şcolare ale copiilor. O legătură bănuită de multă vreme de cercetători şi dovedită tot mai des de studii.
“Toate cercetările derulate pe tema legăturii dintre nivelul de activitate fizică şi performanţele cognitive ale copiilor au demonstrat că exerciţiile fizice – fie de întreţinere, fie de recuperare, fie de prevenţie – îmbunătăţesc categoric capacitatea celor mici de a gândi şi de a memora”, spune Gabriela Nedel, kinetoterapeut principal al Infant Kineto Clinic.
Cea mai recentă cercetare realizată pe acest subiect este una olandeză şi demonstrează că persoanele care fac mişcare la 4 ore după ce au întrerupt sesiunea de studiu, reţin cu 10% mai bine informaţiile noi, comparativ cu cele care nu fac mişcare deloc sau care fac sport imediat ce au terminat de învăţat. De ce este nevoie de acel interval de 4 ore? Deşi mişcarea eliberează în corp dopamină şi noradrenalină, efectele psihologice ale sportului imediat după exerciţiu fizic par să creeze anumite interferenţe între informaţia studiată şi formarea de noi amintiri.
Un alt studiu, american de această dată, ne-a demonstrat de curând că o scurtă sesiune de exerciţii fizice înainte unui test la matematică le-a crescut performanţele academice elevilor.
Anumite exerciţii ajută mai mult decât altele în creşterea performanţelor cognitive.
„În cazul copiilor perfect sănătoşi, activităţile clasice sunt cele mai recomandate – mersul, alergatul, săriturile, săritul coardei etc. În cazul copiilor care au anumite posturi incorecte cum sunt torticolisul, talvalgul etc. ori au cifoze sau scolioze, exerciţiile cu un kinetoterapeut specializat în lucrul cu pacienţii de vârste mici sunt cele care dau cele mai bune rezultate. Auzim deseori de la părinţii copiilor pe care îi tratăm că, odată cu dezvoltarea neuromotorie, remarcă şi îmbunătăţirea performanţelor şcolare. Mişcarea făcută corect favorizează şi memoria”, explică specialista celui mai modern centru dedicat dezvoltării armonioase a copiilor.
Cum se explică asta? Cum ajung elevii din şcolile unde nu a fost redus numărul orelor de sport să aibă rezultate peste nivelul celor care au scăzut timpul acordat sportului?
„Explicaţia poate fi în îmbunătăţirea circulaţiei sangvine care încurajează procesele de oxigenare a tuturor ţesuturilor din organism, implicit a creierului. Şi puterea de concentrare este corelată cu mişcarea fizică. Copiii care sunt activi fizic au un nivel mai mare de control cognitiv şi „prescrierea” sportului poate fi o soluţie în cazul celor care se confruntă cu problema deficitului de atenţie. Rezultatele kinetoterapiei sunt foarte bune în cazul copiilor cu ADHD, în privinţa îmbunătăţirii puterii de concentrare”, afirmă psihomotricianul Claudia Drăgan.
Experţii în kinetoterapie pediatrică recomandă minimum o jumătate de oră de mişcare în fiecare zi pentru copii, indiferent de orele de sport din şcoală, al căror număr este oricum insuficient, în opinia specialiştilor.