Începe şcoala! Şi nu ştii cum ai putea să îţi faci copilul să intre cât mai uşor în rutina zilnică a unui nou an şcolar.
Află de la un specialist că motivarea, pregătirea şi adaptarea pentru noul an încep, de fapt, înainte de prima zi de şcoală şi că intrarea în disciplina şi activităţile şcolare se fac gradual.
Doar cine nu are copii nu ştie frenezia dintr-o familie în apropierea şcolii: de la stabilirea logisticii cine îl duce, cine îl ia, până la greutatea trezitului de dimineaţă şi convingerea copilului somnoros să ia pastila care îi întăreşte sistemul imunitar, apărându-l de bolile colectivităţii.
Graţiela Albişor, psiholog (www.psihoterapie-consiliere.ro), ne-a oferit nişte sfaturi folositoare.
Cu câteva zile, o săptămână înainte de începerea şcolii este nevoie să îl ajutăm pe copil să se readapteze la un program fix de trezire. Dacă în vacanţă copilul a avut un program relaxat, s-a trezit la orice oră, acum este nevoie să reîncepem rutina trezirii la ora specifică din timpul anului şcolar, urmată de reluarea activităţilor pregătitoare plecării la şcoală – spălat pe dinţi, mic dejun, îmbrăcat.
Şi pentru că toamna este nevoie să facem copiilor şi acele cure de imunizare, trebuie neapărat să luaţi în calcul timpul de care are nevoie copilul dumneavoastră să ia pastila/siropul de imunizare. Pentru că dacă este mofturos, acest episod se poate lungi destul de mult şi vă dă programul peste cap. Explicaţi-i cât de importantă este această pastiluţă pentru a fi protejat de microbi, viruşi sau bacterii şi că faceţi asta pentru ca el să fie sănătos.
Mulţi copii au în timpul vacanţei un program liber, foarte relaxat, fac doar ce le place, nu urmează zilnic un program prestabilit. Atenţie: vacanţa este un timp al relaxării, în care copilul îşi încarcă bateriile pentru noul an, nu un timp pierdut. Cu câteva zile înainte de începerea şcolii este nevoie să reintroducem o mai mare rigoare în organizare programului unei zile. Activităţile “doar de plăcere” încep să fie intercalate cu activităţi care au legătură cu şcoala – rezolvarea temelor de vacanţă, ora de citit, chiar (re)începerea atelierelor tematice.
Pentru cei mici este important să participe împreună cu părinţii la pregătirea materialelor necesare pentru şcoală, să se implice şi să simtă că părerea şi preferinţele lor contează. Mergeţi împreună la cumpărături şi alegeţi împreună hăinuţele, pantofiorii, caietele, culorile. Pentru copil este o mare responsabilitate şi poate fi un factor motivator excelent participarea la această ”operaţiune secretă” prin magazine.
Adică Atenţie. Afecţiune. Acceptare. Apreciere. Înainte de începerea şcolii este nevoie să discutăm cu copilul despre experienţa şcolară din anul trecut. Există temeri, frici, vulnerabilităţi emoţionale sau cognitive, aşteptări negative cu care copilul intră în noul an? Care sunt câştigurile lui, noile resurse “cucerite” anul trecut? În cadrul acestei discuţii e nevoie să aplicăm regula celor 4 A, adică să manifestăm atenţie, afecţiune, acceptare şi apreciere în comunicarea cu copilul nostru. Să fim curioşi şi empatici, să explorăm puţin care sunt experienţele şcolare din anul trecut (pozitive şi negative) pe care copilul nostru le consideră importante, semnificative pentru el.
Este de fapt stabilirea împreună cu copilul a programului din timpul şcolii. Explorarea temerilor şi a aşteptărilor copilului pentru noul an, explorarea preferinţelor lui sunt urmate de găsirea şi stabilirea împreună cu copilul a celui mai potrivit program de şcoală. Este nevoie ca micuţul să fie implicat în stabilirea programului din timpul şcolii, programul să fie adaptat nevoilor şi preferinţelor lui, să fie acceptat de copil şi nu impus copilului. A-l implica pe copil în stabilirea programului stimulează motivaţia acestuia pentru activităţile programate, dar îl ajută totodată să îşi dezvolte şi abilităţile de organizare (time management) şi să exerseze asumarea responsabilităţii.
De meditat (pentru părinţi)! Atunci când vreau să impun copilului ceva, ar trebui să mă gândesc: eu respect uşor un program impus de alţii? Ce mă ajută pe mine acum să reuşesc să respect un program impus? Ce aşteptări am de la fiul/ fiica mea în acest an? Cum îl/o pot susţine?