Intrarea copilului la gradinita este o etapa importanta in viata copilului, iar o pregatire psihologica realizata inainte si cu atentie de catre parinti il poate ajuta foarte mult in acomodarea cu noul mediu.
Psihologul Alexandra Siru (Clinica ProVita) ne-a facut cateva recomandari in acest sens.
Pregatirea copilului pentru gradinita se face cu cateva luni inainte de inceperea acesteia si, in general, este bine sa atinga urmatoarele etape:
Cu ceva timp inainte de inceperea efectiva a gradinitei copilul trebuie sa fie familiarizat cu acest concept. Dupa introducerea ideii, parintii pot povesti amintiri amuzante din perioada lor de gradinita (ce le placea cel mai mult, ce prieteni si-au facut, ce au invatat, ce jocuri le-au placut sau pot arata chiar poze cu ei la gradinita, daca exista) si apoi intreaba si copilul ce i-ar place lui sa faca atunci cand va merge la gradinita. Este stimulat sa vorbeasca cat mai mult despre acest lucru prin ascultare activa, reformulari si intrebari.
Este important ca introducerea ideii de gradinita sa fie facuta in termeni pozitivi si nu anxiosi sau sub forma de amenintare (“Lasa ca vezi tu la gradinita ca nu o sa mai poti face mofturi!”).
Dupa familiarizarea cu ideea de gradinita, copilul trebuie sa afle despre schimbarile care vor avea loc in viata lui si in rutina cunoscuta. I se vorbeste despre timpul pe care il va petrece impreuna cu ceilalti copii si educatoarea dar fara parinti (pentru ca gradinita este un loc special pt copii asa cum serviciul este un loc special pt parinti).
Este preferabil sa nu se foloseasca timpul in termeni de ore ci de repere usor de inteles de ex: inainte/ dupa micul dejun si pana dupa gustarea/somnul de dupaamiaza. Copilul este asigurat ca cineva (mama, tata, bunica, bona etc) il va lua apoi de la gradinita, de exemplu dupa somnul de pranz, urmand sa mearga in parc sau la un loc de joaca pe care copilul il prefera.
Chiar daca parintii au ales deja cateva variante de gradinite, acestea ii vor fi prezentate copilului in termeni optimisti si ludici (varsta gradinitei este varsta jocului): in drum spre gradinita X trecem printr-un parc/loc de joaca etc. la gradinita Y exista un loc de joaca minunat” si I se va cere parerea folosind tehnica falsei alegeri: ti-ar placea mai mult la gradinita X sau la gradinita Y?
In masura in care este posibil, copilul va fi dus inainte de inceperea gradinitei in vizita (pe drum i se arata locurile atractive indicate la prezentarea gradinitei sau cand ajunge la gradinita i se prezinta locul de joaca despre care i s-a povestit deja).
Ajuns acolo, este lasat sa “inspecteze” locul de joaca si jucariile. Educatoarea ii poate povesti despre gradinita, despre jocuri si despre ceilalti copii. La plecare copilului i se poate face o poza cu locul de joaca si cu educatoarea, iar poza va sta la vedere pana la data inceperii gradinitei (parintii pot stimula entuziasmul si asteptarea pozitiva prin provocarea rememorarii lucrurilor placute din vizita la gradinita).
Cu o saptamana inainte copilul este luat la cumparaturi pt a-si alege obiectele necesare la gradinita. Se pot alege obiecte de imbracaminte sau jucarii preferate, din cele pe care le are deja, pe care copilul sa le ia cu el la gradinita.
Se poate face o fotografie de familie pentru fiecare membru cu specificatia ca atunci cand copilului ii este dor sa se uite la fotografie, la fel vor face si parintii.
Parintele de sex opus poate darui un talisman norocos (este importanta atitudinea parintelul de sex opus deoarece intre 3 si 6 ani apare, se mentine si se rezolva sau nu angoasa de separare, unde rolul esential revine parintelul de sex opus) pe care copilul sa il priveasca/atinga atunci cand i se face dor.
(Este important de stiut ca anxietatea de separare a parintelui o va accentua pe cea fireasca a copilului, asa ca si parintii se pregatesc psihologic pt acest moment).
Trebuie sa fie speciala, copilul trebuie sa faca ceva deosebit stiind ca a doua zi va trece intr-o alta etapa (de baiat sau fata mare) – o sarbatorire in avans (un joc mai deosebit, o activitate/iesire mai deosebite).
Pe seara se pregatesc hainele pentru a doua zi si este preferabil sa fie in mare parte alegerea copilului, apoi se merge la culcare mai devreme. Dimineata trebuie trezit din timp astfel incat primul drum la gradinita sa fie relaxat si nu pe fuga (copiilor nu le place graba) – acest aspect este bine de mentinut cat mai mult posibil dar este esential in prima saptamana.
In prima zi copilul este reasigurat cu privire la persoana care il ia si cand si ce urmeaza sa faca dupa (ceva placut).
Aceste etape sunt generale si orientative pentru ca fiecare copil este diferit si este important ca fiecare parinte sa adapteze tehnicile la copil si nu invers.