Am stat de vorbă Alexandra Dreghiciu, mamă a unui copil diagnosticat cu autism, despre cum poate fi acceptat un astfel de diagnostic dureros, despre modalităţi de a petrece timpul în casă în această perioadă de pandemie. Am aflat şi câteva idei de jocuri creative pe baza unor ingrediente sau obiecte pe care le avem deja în casă.
CSÎD: Diagnosticul de autism al copilului, greu de acceptat pentru părinte. Cum ne descurcăm în vreme de COVID-19?
Alexandra Dreghiciu: De ce copilul meu? De ce mi se întâmplă asta? Sunt întrebări pline de revoltă, de durere, de neputinţă, întrebări la care nu găsim răspuns. După o astfel de veste şoc, ca părinte, ai nevoie în primul rând de suport şi îndrumare, pentru a putea la rândul tău să-ţi susţii copilul în drumul spre recuperare. E dureros să constaţi că în ciuda eforturilor tale şi a iubirii pe care i-o porţi, nu ajungi la el. Îl strigi pe nume şi nu îţi răspunde, încerci să-l implici în activităţi, şi te loveşti de un refuz. El rămâne închistat într-o lume diferită de a ta. Ce e de făcut? Căci abilităţile copilului nu se vor dezvoltă de la sine, fără ajutor.
CSÎD: Ce facem însă cu copiii bolnavi de autism în această situaţie de criză cauzată de pandemia de coronavirus?
Alexandra Dreghiciu: Nu putem duce copilul la terapie şi majoritatea timpului îl petrecem în casă. Există însă asociaţii dedicate acestor copii, care sprijină efortul pe care îl presupune recuperarea acestor copii şi propun o serie de activităţi pe care să le puteţi pune în aplicare acasă, pentru copilul aflat la începutul terapiei, dar nu numai. “Indiferent de perioada pe care o traversăm, e important să nu rămânem blocaţi într-o stare care nu ne aduce niciun câştig. Ceva e nevoie să faceţi şi dacă nu ştiţi încă cu ce să începeţi, vă oferim noi câteva idei. Daţi-vă voie şi să fiţi creativi. Noi ne-am gândit la activităţi simple, folosindu-ne de ceea ce, în general se găseşte în orice casă”
Să prindă cleştişori de rufe
Pe o bucată de carton, pe un castron sau o rolă goală de schoch să prindă cleştişori de rufe.
Să modeleze din plastilină.
În cazul în care încă bagă în gură tot ce-i pică în mâna, se poate prepară şi în casă, din ingrediente care nu dăunează în caz de ingerare (făină, sare, ulei, apă şi un pic de colorant alimentar). Oricum gustul sărat pregnant, o să le taie avântul de a mai gustă.
Pentru început e important să atingă şi să frământe plastilină, să o stânga în pumn pentru a-şi întării muşchii, să o rupă şi numim fiecare acţiune pe care o face: strâng, frământ, rup, apoi să ruleze. Important este să accepte propunerea, să vedem curiozitate din partea lui pentru un material maleabil cum este plastilină.
Lipit, tăiat, asamblat. Confecţionaţi un mic puzzle
Luaţi o imagine cu un personaj, animal, obiect de care copilul este interesat şi puneţi-l să o lipească pe un carton. Tăiaţi apoi imaginea în două sau 4 bucăţi, în funcţie de nivelul copilului, amestecaţi piesele şi puneţi-l să o reconstituie, ghidându-l şi ajutându-l dacă este nevoie.
Alexandra Dreghiciu