La putin timp dupa 15
septembrie, dupa lunga vacanta de vara, copilul meu a inceput
razboiul impotriva scolii, a temelor si-a responsabilitatilor de
orice fel. Greu, foarte greu, a demarat anul acesta scolar, iar
psihologul scolii a decis: Deficit de atentie si tulburare
hiperkinetica.
Ce am de facut? Ce e recomandat? In prima faza, bineinteles ca am
intors Internetul pe toate fetele in cautarea acestui subiect. Si
atunci cand iti intra o idee in minte, devine foarte usor sa
gasesti indicii pentru a o crede. Si astfel am adjudecat –
copilul meu are ADHD.
Semnele pe care eu le-am urmarit si le-am recunoscut, o parte
dintre ele si la piticul meu au fost:
– ignora detaliile; greseste frecvent din neglijenta; isi mentine
cu greutate concentrarea la activitati sau la joaca; pare sa nu
asculte cand cineva i se adreseaza direct; nu respecta
instructiunile si regulile in general.
De fapt are probleme in a intelege regulile; nu termina ce-a
inceput; are dificultati in a-si organiza sarcinile si
activitatile; uita foarte repede ce trebuie sa faca; se
agita/misca in continuu; vorbeste excesiv; raspunde inainte de-a
asculta intrebarea pana la capat. Intrerupe si deranjeaza alte
persoane.
Este tot atat de adevarat ca multe din cele de mai sus provin din
faptul ca un copil
nu reuseste intotdeauna sa inteleaga regulile. Lucrurile acestea
se invata in timp, unii mai repede, altii mai catinel, catinel…
Important este sa le invete pana la urma!
La „moda” adhd-isti
Copilului meu ii place sa topaie, sa sara, sa faca boacane si
sa-si surprinda mereu parintii si profesorii cu cate o trasnaie.
In urma cu 30 de ani, s-ar fi spus despre el ca este un copil
neastamparat sau prost educat, neglijat de parinti ori pur si
simplu un copil-problema.
Astazi, medicii au dat alt nume acestui tip de comportament. Se
numeste deficit de atentie cu hiperkinezie: ADHD. Sa fim
seriosi! Copiii sunt hiperactivi, se joaca, sunt mai putini
atenti la parinti si la educatori. Dar asta nu inseamna ca sunt
adhd-isti! Unde naiba era boala asta acum 20 de ani cand eram eu
copil?
A venit asa, dintr-o data, pentru ca
parintii sunt creduli si vor ca ai lor copii
sa fie, cumva la moda, denumiti adhd-isti! Si-am sa va spun si
finalul acestei povesti, recunoscand ca, in urma testelor
efectuate la „Spitalul Obregia”, am rasuflat cu totii
usurati.
Baietelul nostru NU are ADHD! Partile din comportamentul lui, pe
care le-am considerat ca fiind posibile simptome, sunt cauzate de
evenimente de zi cu zi si pot fi usor indepartate. Se incadreaza in
normalul varstei si sunt doar moduri originale sau nu, de a atrage
intr-un fel atentia!
Abordarea multi disciplinara, cheia reusitei
Din cauza comportamentului la scoala va fi izolat de grup, va fi
respins de colegi. Profesorul il va certa pentru ca nu e atent.
Acasa, simtindu-se ei insisi vinovati, parintii isi vor revarsa
si ei angoasele pe copil.
Cu timpul, atat situatia de la scoala, cat si cea de acasa vor
inrautati simptomele, iar in lipsa tratamentului, copilul cu
ADHD devine si mai agresiv, dezvoltand
comportamente anti-sociale.
Cea mai eficace modalitate de interventie in ADHD este abordarea
multidisciplinara: medicala, psihologica si educationala, in
care sunt implicati parintii, profesorii, psihologul si medicul
specialist in psihiatria copilului si adolescentului.
Consilierea psihologica a
copilului cu ADHD si a adultilor din familia acestuia este foarte
utila in identificarea problemelor comportamentale cauzate de
simptomele hiperactivitatii si in gasirea unor strategii de
rezolvare ale acestora.
Adesea, cei care identifica si semnaleaza simptomele ADHD sunt
profesorii, deoarece cerintele stricte ale mediului scolar scot in evidenta
dificultatile copiilor de a sta linistiti in banca, de a fi atenti
la ora, de a raspunde cerintelor educationale si de a respecta
regulile clasei.
Modificarile la nivel educational implica adaptarea mediului clasei
(copiii cu ADHD trebuie asezati in primele banci), a
instrumentelor de lucru si a sarcinilor de lucru, adaptarea
curriculei si a modalitatii de predare. Impreuna cu specialistul,
se vor fixa obiective educationale si vocationale realiste.
Personal insa, sunt de parere ca aceasta tulburare neurologica
nu este corect diagnosticata la noi in tara, ca mult prea multi
medici se reped dupa o singura examinare a copilului sa puna un
diagnostic si sa prescrie tratament medicamentos.
Acesti copii ar trebui testati o perioada de minimum 2-3 luni, cu
vizite periodice la un psiholog si un
neuropsihiatru, facute toate testele relevante atat
medicale, cat si psihologice, inainte de a accepta acest
diagnostic.
Parca totusi se face exces de diagnostice. „Copiii nu mai sunt ca
pe vremuri…”, spun adesea bunicile acestora, comparandu-si
nepotii cu proprii lor fii cand erau la varsta copilariei. E
clar, copiii de azi sunt mai destepti, mai nerabdatori, mai
neastamparati.
Dar copilul tau chiar este bolnav de aceasta bizara afectiune? O
mama stie in sufletul ei cand e ceva in neregula cu copilul ei si
atunci ea trebuie sa verifice, insa sa o faca temeinic si cu cap,
nu dupa gura lumii.
Emilia Poetenteu, psihoterapeut
ADHD debuteaza in copilarie si poate persista si la varsta adulta.
Desi la unii copii simptomele ADHD dispar o data cu inaintarea in
varsta, in jur de 60% pot prezenta simptome si la varsta
adulta.
ADHD afecteaza sexul masculin mai mult decat pe cel feminin.
Raportul baieti-fete este 4:1. Un copil cu ADHD care nu este
diagnosticat si tratat la timp se va confrunta cu multe probleme
acasa si in societate.
Citeste si
Cum le povestesti picilor despre criza
Foto: Shutterstock