Mijlocul lui septembrie este marcat de începerea şcolilor, grădiniţelor şi creşelor în România. În cazul copiilor de grădiniţă şi şcoală se va alterna prezenţa fizică cu cursurile online. Ce reguli impune intrarea în colectivitate a copiilor în plină pandemie de coronavirus? Cum se poate evita cât mai mult îmbolnăvirea? Ce reguli trebuie să ştie părinţii şi să îi înveţe pe copii? La ce semne şi simptome de boală să nu îi trimită în colectivitate? Am stat de vorbă pe acest subiect arzător cu Diana Lefter, specialist în educaţie.
CSÎD: Cuvintele de ordine astăzi sunt igienă şi distanţare socială. Cum se poate realiza distanţarea în cazul copiilor atât de mici – de grădiniţă, creşă?
Diana Lefter: Iată câteva măsuri care sunt luate. În cazul copiilor mici distanţarea poate fi făcută prin diminuarea numărului de copii la fiecare grupă, asigurarea de obiecte personalizate, asigurarea de spaţii de lucru individuale, limitarea interacţiunii cu alte grupe din acelaşi centru, evitarea interacţiunii cu alţi adulţi decât cei care au fost numiţi responsabili.
CSÎD: Evident, dacă părinţii sau cei cu care au intrat în contact au fost confirmaţi cu coronavirus sau au semne de boală copiii nu trebuie să vină la grădiniţă, şcoală, creşă. La ce simptome trebuie să fie atenţi părinţii şi să nu aducă copilul în colectivitate dacă le prezintă în timpul pandemiei?
Diana Lefter: La aceleaşi simptome la care erau atenţi şi înainte de pandemie.
Un copil care nu prezintă o stare de spirit bună, care are probleme respiratorii, care are febră, care nu are poftă de mâncare, trebuie văzut de un medic specialist.
După cum bine ştim acest virus nu se manifestă la fel de agresiv în cazul copiilor aşa cum o face în cazul persoanelor în vârstă de exemplu. Dar părinţii este necesari să fie precauţi şi să respecte cu stricteţe indicaţiile personalului medical din creşă|grădiniţă. Spun asta pentru că am întâmpinat situaţii când părinţii s-au supărat atunci când li s-a interzis accesul în centru până la avizarea medicului specialist. De multe ori credem că ştim ce are copilul, şi poate chiar ştim, dar întotdeauna când vorbim despre colectivitate trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru tot grupul cu care intră în contact copilul, şi nu putem face asta decât cu aprobarea unui medic care să ne permită clar accesul în colectivitate.
CSÎD: Cum să pregătească psihologic copilul pentru intrarea în colectivitate în pandemie?
Diana Lefter: Copiii în această perioadă pandemică au resimţit foarte puternic stresul adulţilor. Cred sincer că intrarea în colectivitate va avea efecte cât se poate de benefice asupra psihicului lor.
Pentru cei din categoria 0-3 ani nu poate fi vorba de o pregătire altfel decât cea care se face în general atunci când sunt aduşi la creşă.
Dacă vorbim de copiii mai mari, aici putem introduce în pregătirea lor faptul că trebuie să respecte reguli mai stricte de igienă, să le explicăm şi să-i învăţăm încă de acasă cum se face corect spălarea mâinilor, cum strănutăm astfel încât să-i protejăm pe cei din jur, le explicăm de ce ar fi bine să nu se mai îmbrăţişeze cu ai lor colegi deşi poate şi-ar dori asta, cum să aibe grijă de obiectele personale şamd., astea sunt reguli pe care trebuie să le respectăm şi noi adulţii aşa că nu va fi foarte greu să le transmitem copiiilor.
CSÎD: Cum sunt organizate creşele în pandemie?
Diana Lefter: S-au redus numărul de locuri disponibile aproape la jumătate, s-au creat spaţii individuale de joacă pentru fiecare grupă, obiectele de lucru au devenit obiecte individuale, există circuite clare de acces, se evita contactul cu alte grupe din centru, accesul părinţilor este restricţionat.
Diana Lefter, specialist în educaţie