Cu emoţii cel puţin dublate de pandemia de coronavirus, mulţi părinţi îşi vor trimite luni pentru prima oară copilul în colectivitate. Cum vor funcţiona creşele, ce reguli noi trebuie să respecte cadrele didactice, dar şi părinţii? Cum se va realiza distanţarea la vârste atât de fragede? Cum au simţit educatorii din creşele care au funcţionat pe timpul verii noua realitate? La toate acestea a răspuns Diana Lefter, specialist în educaţie.
CSÎD: Intrarea în colectivitate şi primii ani în grădiniţe, şcoli sunt inevitabil marcate de o serie de îmbolnăviri ale copiilui – de la viroze, la gripă, boli ale copilăriei şi iată acum şi coronavirus. Nu în puţine cazuri copilul mic transmite şi în familie infecţiile. Ce îi sfătuiţi pe părinţi? Cum să facă faţă acestor provocări?
Diana Lefter: Din păcate nu există metode de a evita îmbolnăvirile celor mici atunci când ei intră în contact cu medii străine. Tot ce pot face părinţii în perioada de început a noului an şcolar, este să fie cât mai relaxaţi cu putinţă, să transmită siguranţă copilului şi să nu creeze/favorizeze şi alţi factori stresori care pot contribui la scăderea imunităţii copilului lor. Din experienţa mea, copiii care au părinţi relaxaţi se îmbolnăvesc mai rar sau manifestă forme mai uşoare ale bolilor.
CSÎD: Educatorii/copiii vor purta măşti?
Diana Lefter: Educatorii da, copiii nu! La categoria asta de vârstă este aproape imposibil să existe obligativitatea purtării acestei măşti. În schimb educatorii este necesar să o poarte pentru a proteja cât mai mult sănătatea copiilor dar şi sănătatea propriei persoane.
Diana Lefter: Cele 2 luni de activitate din timpul verii se pot defini printr-un singur cuvânt „incertitudine”. Nu a fost deloc uşor să ieşim din rutină, să implementăm noi măsuri de organizare, să adoptăm noi comportamente şi asta fără o pregătire prealabilă.
A fost o perioadă stresantă mai ales pentru personalul creşei care a trebuit să ofere aceeaşi grijă, atenţie, acelaşi suport atât copiilor cât şi părinţilor, dar aveau şi de respectat reguli care intrau în contradicţie cu cele menţionate anterior.
Ca de exemplu, timpul pe care pedagogul îl petrece alături de părintele copilului care frecventează creşa s-a limitat drastic, atât la venire cât şi la plecare părinţii trebuie să rămână cât mai la distanţă de zonele destinate activităţilor şi să se rezume la conversaţii scurte, organizatorice.
Toate astea creează frustrări din partea ambelor părţi şi limitează continuitatea actului educaţional.
CSÎD: Cum se poate realiza distanţarea în cazul copiilor atât de mici?
Diana Lefter: În cazul copiilor mici distanţarea poate fi făcută prin diminuarea numărului de copii la fiecare grupă, asigurarea de obiecte personalizate, asigurarea de spaţii de lucru individuale, limitarea interacţiunii cu alte grupe din acelaşi centru, evitarea interacţiunii cu alţi adulţi decât cei care au fost numiţi responsabili.
Astea sunt doar câteva măsuri care sunt luate pentru a asigura distanţarea atât de necesară în această perioada.
CSÎD: Cum sunt organizate creşele în pandemie?
Diana Lefter: Sunt multe aspecte care au fost modificate pentru ca să poată funcţiona în această perioadă.
S-au redus numărul de locuri disponibile aproape la jumătate, s-au creat spaţii individuale de joacă pentru fiecare grupă, obiectele de lucru au devenit obiecte individuale, există circuite clare de acces, se evita contactul cu alte grupe din centru, accesul părinţilor este restricţionat.
Această situaţie a adus schimbări atât de natură organizatorică cât şi de natură comportamentală, dacă până acum încurajăm interacţiunea acum suntem nevoiţi să facilităm cât mai mult lucrul individual şi crearea de spaţiu personal. Toate astea au fost gândite pentru a limita cât mai mult grupul de contacţi ai copilului evitând astfel răspândirea unui eventual virus.