Fobia școlară: Când teama de școală provoacă grețuri, anxietate și izolare

  • Publicat:
Fobia școlară: Când teama de școală provoacă grețuri, anxietate și izolare

Fobia școlară este o tulburare de anxietate care afectează unii copii și adolescenți, manifestându-se prin o frică intensă față de școală. Aceasta poate cauza simptome fizice (precum greață, vărsături, dureri de stomac, dureri de cap, palpitații) și simptome psihologice (motive de anxietate, atacuri de panică, temeri nerezonabile). De obicei, aceste simptome apar înainte de a merge la școală sau în dimineața zilei de școală.

Fobia școlară: Cum teama de școală afectează sănătatea emoțională a elevilor

Fobia școlară nu se referă doar la o frică generală de școală, ci poate fi declanșată de diverse cauze, printre care:

  1. Bully-ing sau conflicte cu colegii.
  2. Presiune academică mare, teama de a nu face față cerințelor școlare.
  3. Probleme acasă care afectează starea emoțională a elevului (divorțul părinților, conflicte familiale).
  4. Dificultăți sociale, de exemplu, dificultăți de a se integra sau de a se face prieteni.
  5. Tulburări de anxietate generalizată sau alte condiții psihologice care afectează în mod indirect relația cu școala.

Fobia școlară nu trebuie confundată cu o simplă refuzare de a merge la școală sau cu o perioadă scurtă de disconfort, care se poate întâmpla ocazional. În cazul fobiei școlare, teama devine copleșitoare și persistă, afectând semnificativ dezvoltarea copilului.

Cum afectează această tulburare? În timp, frica poate duce la scăderea performanțelor școlare, la izolare socială și poate contribui la dezvoltarea unor probleme de sănătate mintală mai grave, cum ar fi depresia sau tulburările de anxietate generalizată.

“Refuză cu totul intrarea în școală. Dacă reușesc să ajungă la școală, nu intră în clasă. Sau părinții stau cu ei, fac eforturi, ei (elevii) sunt pe medicație, sunt consiliați de către psihologii școlii, ajung la centrul de orientare școlară”, spune Diana Trufa, medic neuropsihiatru.

Tratamentul include, de obicei, terapie comportamentală (de exemplu, terapia cognitiv-comportamentală), dar în unele cazuri pot fi recomandate și medicamente pentru a controla simptomele anxioase severe. Este esențial ca părinții și educatorii să observe semnele și să ia măsuri din timp pentru a ajuta elevul să depășească acest blocaj.

FOTO: Shutterstock

Urmărește CSID.ro pe Google News
Alice Moisescu - Web-Editor
Ambițioasă, consecventă și iubitoare de frumos, așa cum se descrie chiar ea, Alice este consultant de imagine. Și dacă în adolescență era fascinată de mănușile sau pălăriile bunicii și se inconjura de reviste precum Vogue, Marie Claire sau Harper’s Bazaar, ei bine... acum Alice este ...
citește mai mult