Când vorbim de dezvoltarea abilităţilor copiilor, cei mai mulţi se gândesc la cele cognitive: memorie, atenţie, inteligenţă. Acestea sunt cele spre care tind cei mai mulţi părinţi, alegând pentru copiii lor activităţi orientate către acestea. Pe de altă parte, numeroase studii arată că aptitudinile non-cognitive sau acele soft-skills sunt cel puţin la fel de valoroase.
Sistemul educaţional, încă de la vârsta preşcolară este orientat către dezvoltarea abilităţilor cognitive. Activităţile de după programul de cursuri, fie că vorbim de grădiniţă sau şcoală, sunt de asemenea orientate către dezvoltarea de noi skilluri. Totuşi, oamenii de ştiinţă au demonstrat că perioada adolescenţei este cea optimă pentru a le dezvolta, nicidecum copilăria timpurie (Paus, 2005; Blakemore, 2008). Prin urmare, la vârsta copilăriei joaca este cea mai importantă, iar odată cu aceasta dezvoltarea acelor soft-skills: motivaţia, perseverenţa, auto-controlul, aptitudinile sociale, de comunicare, creativitatea, rezilienţa, numărându-se printre ele (Duckworth, Peterson, Matthews, & Kelly, 2007; Carneiro, Crawford, & Goodman, 2007).
Cum putem lucra la dezvoltarea acestor abilităţi? Prin joacă. Potrivit unui studiu realizat în SUA de un centru educaţional, 55% dintre profesori folosesc jocul ca metodă de predare cel puţin o dată pe săptămână şi 47% dintre aceştia spun că elevii care beneficiază cel mai mult de pe urma acestei metode sunt cei care au performanţe scăzute.
Şi, în general, copiii preferă un mediu de învăţare prietenos, în care se simt în largul lor, mai ales la vârste mici, cum ar fi joacă cu un adult apropiat, cum ar fi părinţii, bunicii.
”Considerăm că jucăria preferată a fiecărui copil este părintele. Din fericire, din ce în ce mai mulţi părinţi înţeleg rolul educaţiei şi rolul acestor jocuri în dezvoltarea copiilor lor. Părinţii petrec din ce in ce mai putin timp fizic alaturi de copiii lor şi prefera sa aleaga jocuri care sa ii stimuleze pe cei mici, dar si care sa le ofere o modalitate placuta de petrecere a timpului liber”, a explicat Anca Leibovici, manager EduClass.ro, magazin specializat în jucării educative.
Beneficiile sociale ale jocului sunt multiple: contribuie la creşterea încrederii şi a stimei de sine, copiii învaţă să colaboreze, să-şi aştepte rândul, să împartă, să rezolve conflicte, să gestioneze câştigul şi pierderea deopotrivă. Anumite studii au demonstrat că gestionarea frustrării pot dezvolta abilităţile de lider. Deşi noţiunile par abstracte, există însă jocuri şi activităţi care pot ajuta la dezvoltarea acestora în cel mai concret mod posibil.
”În urmă cu ceva timp, am descoperit şi adus în România o gamă de jocuri educative care a devenit foarte populară deoarece implică tocmai aceste activităţi sociale şi contribuie la dezvoltarea empatiei, relaţionării, cretivităţii, a vocabularului. Acestea au fost gândite şi dezvoltate de psihologi absolvenţi de Harvard, cu studii axate tocmai pe acest segment. De exemplu, unul dintre jocuri, Pisicuţele amabile, invită copiii să facă fapte bune prin personajele jocului. Un altul ajută o omidă să fie ordonată, un altul dezvoltă abilităţile matematice prin intermediul unui spion şi al unor ochelari specifici”, a mai explicat Anca Leibovici.
Ce este important, indiferent de vârstă, mai adaugă specialiştii, este ca jocurile indoor să fie combinate cu cele outdoor. Pentru că activităţile în aer liber sunt esenţiale în dezvoltarea atât fizică, cât şi psihică, îmbinând perfect abilităţile dobândite la sala de clasă ori acasă cu interacţiunea socială, atât de importantă.