Tehnologia și evoluția sa au adus nenumărate beneficii. Putem să aflăm orice de pe internet, putem învăța orice și cu siguranță ne-a fost de mare folos și în plan educațional. Ce facem, însă, cu părinții care au rămas fără idei în ceea ce privește limitarea timpului petrecut în fața calculatorului sau telefonului de către copii? Există o soluție sau trebuie să facem pace cu ideea?
Aflăm răspunsuri de la Eduard Andrei Vasile, profesor de limba engleză cunoscut pe Instagram drept profukool.
CSID: Când s-a acutizat această problemă – petrecerea exagerată a timpului în fața ecranelor?
Eduard Andrei Vasile: Timpul petrecut în fața gadgeturilor s-a mărit, firește, odată cu mutarea școlii în online. De la școală și până la transmutarea totală în lumea virtuală a fost doar un foarte mic pas.
Au apărut tot felul de aplicații, tot felul de personaje în online, încât fiecare copil are cu cine și cu ce rezona de acolo.
CSID: Oare își dau seama cu adevărat copiii de această limită întrecută?
Eduard Andrei Vasile: Unii da, cei mai mulți nu. Părinții nu știu întotdeauna la ce metode să recurgă și nu îi poate judeca nimeni.
În cele din urmă, nu cred că alte generații de părinți s-au mai confruntat cu digitalizarea, nu?
Cum copiii nu realizează dezlipirea de realitate, nici părinții nu realizează că s-a întâmplat deja acest fenomen și trebuie să îi readucă, deseori, printre noi toți.
CSID: Ce își spune un părinte care nu reușește să facă o schimbare în acest sens?
Eduard Andrei Vasile: Cei mai mulți părinți pe care i-am întâlnit au fost fie triști, fie demoralizați și chiar aproape disperați.
Eu nu aș pune atâta presiune și, așa cum am mai vorbit și în alte articole, echilibrul este soluția.
Nu cred și nici nu are sens să încercăm să îi rupem cablurile de internet unui copil și să-l lăsăm cu o carte și un telefon fix. Atunci ne dezlipim noi de realitate.
CSID: Există soluții pentru părinții care au ajuns la capătul resurselor?
Eduard Andrei Vasile: Așa cum avem probleme, așa avem și soluții. Cei mai mulți părinți stabilesc pedepse fără să fi avut limite.
La fel, mulți părinți nu oferă alternative. Pun deoparte device-urile, deconectează cablurile, opresc curentul, dar ce să facă cel mic?
Copilul are nevoie de diversitate și de alternative. Să subliniem alternative.
Oprim TV-ul și ce punem în locul lui? Am putea pune o seară de jucat cărți, jocuri de societate, discuții libere și sincere sau chiar un sport făcut cu toată familia.
Sunt conștient că avem din ce în ce mai puțin timp liber. Dar cu cât petrecem mai mult cu cei mici, cu atât mai puțin timp vor petrece cei mici la maturitate încercând să-și dea seama ce au făcut greșit.
În paralel aș sugera să folosească cu încredere opțiunile de limitare a timpului petrecut pe telefon. Se poate superviza totul, iar cei mici nu au cum să depășească timpul decât dacă solicită părinților. O opțiune la îndemână, simplă, eficientă și nu prea folosită.
Veniți cu ceva interesant, dacă nu nou. Suntem și noi plictisiți deseori și ne ajută pe toți să oferim și culori vieții.
Oprește și tu ecranele. Atât timp cât cei mici își văd părinții tot timpul pe telefon, tabletă, laptop, e destul de greu să le ceri să înțeleagă că tu îți faci munca sau rezolvi anumite probleme. Cel puțin în fața lor încearcă să fii un exemplu și să și spui atunci când o faci.
Este o misiune grea, dar să nu transformăm device-urile într-un balaur cu șapte capete. Să îi învățăm pe cei mici să le folosească constructiv și cu măsură.