Miriam Mircea este profesor în Germania. Este cunoscută publicului pentru campaniile împotriva bullyingului în școli pe care le-a inițiat alături de partenera ei Ioana Popescu. Acum revine în atenție cu o altă fațetă a bullyingului în școli – bullyingul asupra profesorilor. Și profesorii pot fi victima atacurilor din partea elevilor sau chiar a părinților. Agresiunile pot fi verbale, fizice sau în mediul online.
”În urmă cu puțin timp, am vorbit despre cum se pot apăra elevii de intoleranță, agresivitate, atacuri ale profesorilor, iar în acest interviu vreau să atrag atenția și asupra reversului situației: când elevii ”atacă” profesorul, încălcându-i dreptul la viața privată. Voi expune experiența personală recentă cât și ce pot face profesorii din sistemul de stat german pentru a se putea apăra de atacurile și insultele elevilor. Am trecut printr-o experiență extrem de neplăcută, de natură mai mult personală, pe care o voi discuta pe scurt, pentru stabilirea unui context clar.
”Viața mea profesională NU are nimic de a face cu ceea ce postez pe mediile sociale”
Aflându-mă într-o pauză la supravegheat în curtea școlii, am fost întrebată de niște elevi, obraznici de felul lor cu toată lumea și toți profesorii, dacă am cont de Tik/Tok sau instagram, Facebook, eu nerăspunzăndu-le și gândindu-mă că ar lăsa repede baltă subiectul. Mare mi-a fost mirarea când la câteva minute după, veniseră cu telefoanele mobile lângă mine, spunând că i-am mințit și că le plac pozele mele de pe Facebook. Simultan, mi-am verificat și eu conturile de medii sociale, ca să constat că primisem între timp cam 100 de cereri de prietenie si de follow pe instagram, evident de la mulți elevi din clasele a opta și a noua.
Am fost întrebată cu mult tupeu dacă am făcute operații estetice, dacă corpul meu e natural și alte întrebări intruzive pe care le-am ignorat cât am putut. Mai mult, am fost chemată la directorul școlii pentru că un părinte a accesat conturile mele pe rețelele sociale, neavând motive fondate să mă reclame, dar a făcut-o. Și apoi a urmat contra/ofensiva mea, căutând legile germane care ar putea să protejeze profesorii de ceea ce mi s-a întâmplat mie.
Căutând legile educaționale spre protecția profesorilor în sistemul de stat german, am găsit…0 asemenea legi. Nimic concret, multe dezbateri și discuții, proiecte… Foarte interesant, cea mai concretă informație am găsit-o pe site-ul Poliției germane, https://www.polizei-dein-partner.de/themen/schule/detailansicht-schule/artikel/wie-koennen-sich-lehrer-vor-gewalt-schuetzen.html *site în germană*. Acolo am putut citi sfaturi date profesorilor care activează în Germania, pentru a putea simți că sunt auziți și văzuți și că traumele lor nu sunt bagatelizate. De multe ori, noi cadrele didactice ne simțim neajutorate, cu toate că aceste cazuri de abuz verbal si online sunt demult cunoscute de autorități și de politicieni.
Mai concret, Poliția explică aceste abuzuri ca fiind multifațetate, nu doar directe în timpul orelor, cât și online, unde elevii uneori răspândesc zvonuri si minciuni despre profesori. Ei bine, mie mi s-a întâmplat o combinație din cele menționate și am relaționat imediat cu senzația de neputință.
Aparent, în Germania, această temă a agresiunii contra profesorilor a fost o temă tabu multă vreme. Să nu uităm că nu doar elevii se pot transforma în agresori, ci și părinții acestora, care consideră că au mai mult drept să insulte sau chiar să atace fizic un profesor. Un asemenea caz cunoscut a fost al unei profesoare care a fost împinsă la perete și aproape pălmuită de tatăl unei eleve, nemulțumit de nota pe care această profesoară o acordase.
În ultimii ani au fost conduse două studii referitoare la agresiunea contra profesorilor, 1951 de profesori fiind chestionați pe această temă. Din aceștia, mai mult de 55% au raportat că au fost implicați sau au asistat la agresiuni verbale și fizice către cadre didactice, în ultimii cinci ani, 21% discutând numai despre atacuri fizice.
Să nu uităm că școala nu este o clădire sau o instituție oarecare, ci trebuie să rămână un pilon al societății. Inspectoratele Germaniei sfătuiesc profesorii să încerce să soluționeze acest conflict prin discuție deschisă cu elevii agresori, mai ales ținând cont că pentru aplicarea unei amenzi, trebuie cel puțin o dovadă concretă a acestui atac, iar pe de altă parte, legislația germană interzice acordarea amenzilor copiilor sub 14 ani.
Institutul german de analiză a statisticilor și de cercetări sociale, pe scurt în germană Forsa a decis să preia controlul și a întocmit două studii care se cheamă Gewalt gegen Lehrkräfte – Violență împotriva cadrelor didactice, studii desfășurate pe parcursul a cinci ani, cel mai recent fiind în anul 2018. Au fost chestionate 45.000 de cadre didactice și pedagogice, cu rezultate destul de șocante: mai mult de jumătate au asistat la asemenea atacuri, 21% fiind victime directe iar 6% au fost victimele atacurilor fizice, deci în niciun caz nu se poate vorbi de situații izolate. Marea majoritate care se confruntă cu aceste agresiuni nu doresc să le discute cu colegii sau cu direcțiunea școlii, pentru că se tem că nu vor fi luați în serios, de aceea preferă să ducă problemele acasă, unde le discută cu partenerul sau partenera de viață.
Eu am fost cazul excepțional care a avut parte atât de discuții cu directoarea școlii, cât și cu soțul meu.”
Consultant de specialitate: Miriam Mircea, profesor
Surse:
Broșură creată de landul Nordrhein/Westfallen despre aceste cazuri: https://www.schulministerium.nrw/gewalt-gegen-lehrkraefte
Poliția Germană: https://www.polizei-dein-partner.de/themen/schule/detailansicht-schule/artikel/wie-koennen-sich-lehrer-vor-gewalt-schuetzen.html
Verband Bildung und Erziehung: https://www.vbe.de/themen/gewalt-gegen-lehrkraefte