Tehnologia a devenit o parte nelipsită din viaţa noastră, devenind şi o parte din ce în ce mai prezentă în viaţa copiilor noştri. Ne confruntăm cu o influenţă ale căror efecte de-abia începem să le întrezărim şi nu toate sunt pozitive.
Copilaria mică, perioada între 1 şi 3 ani, este una plină de transformări pentru copil, una în care modul de dezvoltare al creierului este de o importanţă majoră şi care îşi va pune amprenta asupra dezvoltării ulterioare a copilului.
La vârsta de trei ani, creierul unui copil are aproximativ 90% din greutatea la vârsta adultă, densitatea sinapselor creşte considerabil, se mielinizează fibrele corpului calos, care face legătura între cele două emisfere, ceea ce are o influenţă semnificativă asupra coordonării simţurilor, atenţiei, memoriei precum şi asupra vorbirii. Aceasta este perioada în care stimularea dezvoltării copilului este foarte importantă pentru a se pune bazele unei creşteri armonioase.
”Atunci când copilul se uită la televizor au loc schimbări deosebite în funcţionarea creierului: undele cerebrale se modifică, devenind preponderente cele specifice stărilor de pasivitate, relaxare şi somn uşor; comunicarea dintre cele două emisfere este aproape întreruptă; funcţionarea emisferei stângi este inhibată, crescând activitatea emisferei drepte.
În ceea ce priveşte dezvoltarea limbajului, trebuie să menţionăm că dezvoltarea acestuia are loc preponderent în emisfera stângă, astfel o inhibare a funcţionării acesteia va avea un impact major asupra apariţiei şi dezvoltării limbajului” ne-a spus Roxana Clinciu, psiholog clinician la Asociaţia pentru Intervenţie Terapeutică în Autism (AITA).
În plus, psihologul, ne-a mai explicat şi faptul că privitul la televizor sau alte device-uri electronice poziţionează copilul într-o stare pasivă, îl face doar un martor al unor succesiuni de imagini asupra cărora nu poate acţiona, cu care nu poate avea o interacţiune directă şi care sunt prezentate într-un ritm impus din exterior.
”Aproximativ 80% dintre părinţii care s-au prezentat cu copilul la o evaluare psihologică fiind îngrijoraţi de întârzierea în dezvoltare a copilului, au declarat că acesta a avut acces la televizor/ tabletă/ telefon cel puţin 2 ore pe zi, uneori chiar şi 5-6 ore. Cei care au oprit accesul la acestea au spus că au observat schimbări în comportamentul copilului, o mai mare atenţie la oameni, explorare mai atentă a jucăriilor, tentative de a comunica după cel mult două săptămâni. Printre argumentele aduse în favoarea televizorului se numără faptul că îl ajută pe copil să se relaxeze, că îi oferă o ocupaţie sau rolul educativ-învăţarea cifrelor, a literelor, a culorilor sau a limbii engleză”, a continuat psihologul Roxana Clinciu.
De asemenea, toate cele descrise mai sus sunt noţiuni importante pentru copii, dar nu înainte de 3 ani deoarece acestea nu reprezintă achiziţii care să îl ajute în această etapă de vârstă.
Pentru copilul între 1 şi 3 ani este important să îşi dezvolte abilităţile motorii, se exploreze mediul prin intermediul simţurilor, să înveţe cum să acţioneze asupra obiectelor din mediu, să îşi dezvolte percepţia şi abilitatea de a rezolva probleme, să înţeleagă relatii tip cauză-efect şi, printre cele mai importante achiziţii pentru această vârstă, să înveţe să vorbească. Ori, această abilitate se învaţă doar în relaţie cu o persoană care îi vorbeşte copilului, îl imită atunci când încearcă să comunice, îi prezintă obiectele faţă de care el are un interes şi îi oferă susţinere în dezvoltarea acestei abilităţi esenţiale în dezvoltare.
Deşi par instrumente menite să ne ajute în viaţa de zi cu zi, device-urile electronice folosite fără o limită pot avea efecte negative semnificative în dezvoltarea copiilor. Nimic nu poate substitui relaţiile umane, mai ales cele dintre copii şi părinţii lor. Cel mai preţios cadou pe care părinţii îl pot face copiilor lor este să petreacă timp alături de ei pentru a-i pregăti pentru lungul şi necunoscutul drum în viaţă.