Teama instalată în perioada pendemiei este ceva firesc, dar negestionată corespunzător poate avea efecte asupra sănătății noastre emoționale și a celor mici. Este perfect normal să te temi de o posibilă infectare cu noul coronavirus sau copilul tău să nu fie afectat de virus, dar modul în care explicăm situația și cum putem trăi în spatele unor reguli care ne ajută să ne protejăm este important pentru sănătatea emoțională a copiilor. Urania Cremene, specialist în parenting, ne explică cum putem gestiona această teamă și cum să le explicăm copiilor situația actuală fără să naștem noi frici.
Există ”o rețetă” pentru părinți de care se pot folosi pentru a le explica celor mici situația actuală astfel încât să nu inducă sentimentul de teamă? Am întâlnit în jurul meu părinți care abordează subiectul sub forma ”Nu pune mâna pe nimic! Vrei să stai în casă toată viața?” sau copii care nu au mai vrut să se întoarcă la școală de teamă că se vor putea infecta cu noul coronavirus și, citez, vor muri.
Urania Cremene: E la noi, la fiecare, să avem grijă de sănătatea emoțională a copiilor noștri, dar și de a noastră, a părinților.
Și da, fricile sunt reale și le avem cu toții. Mai cu seamă frica de moarte. O avem și noi și o au și copiii noștri. E o frică ancestrală. Și le recomand părinților să nu le întărească copiilor această frică, cu toate că trăim în aceste vremuri incerte și pline de încercări.
Așadar, le putem explica copiilor noștri despre ce se întâmplă, cât mai simplu. Și acolo unde putem purta discuții mai ample cu copiii, le putem arăta pe internet cum funcționează virușii, în ce medii trăiesc și cum putem să ne ferim de ei. Astfel, înțelegând că e doar biologie în spate, ei se pot adapta mai ușor.
Pe de altă parte, putem stabili, împreună cu ei, câteva reguli de care să ținem cont, pentru a ne fi mai bine. O regulă ar putea fi: ne spălăm pe mâini, de fiecare dată când intrăm în casă și înainte de masă. Și îți poți crea chiar și o rutină din a-l întreba pe copil, imediat ce intrați în casă: Ce am agreat că facem imediat ce intrăm în casă?
La fel și la masă: Ce am agreat că facem cu mâinile înainte să ne așezăm la masă? Apoi, înainte să ieșiți afară, îi spui copilului că e liber să se joace cum vrea și să atingă ce vrea, atâta timp cât nu duce mâna la gură. Și dacă observi că vrea să facă asta, îi amintești calm și ferm: Îți amintești ce am agreat împreună, înainte să ieșim în parc?
La fel și în supermarket, îi poți arăta că există niște automate cu dezinfectant pe care le folosim tocmai pentru a ne proteja. Și îi poți arăta cum să folosească acel automat cu dezinfectant.
Scopul acestor măsuri nu e să îi facem pe copiii noștri să le fie frică. Din contră: scopul lor este să ne ajute să avem control pe situație, atât cât putem, în așa fel încât să evităm să ne îmbolnăvim. Și toate aceste mici reguli, oricât de simple ar părea ele, îl ajută pe copil să simtă că e în controlul lui să aibă grijă de el, de corpul lui și de sănătatea lui, chiar și în aceste vremuri provocatoare.
Astfel, nu doar că nu le vom întări fricile, ci le și punem la dispoziție niște instrumente simple de aplicat și eficiente prin care se pot proteja chiar ei. Copiilor le place să facă ei singuri, să simtă că au control pe situație. Și în acest fel, fricile despre care am vorbit anterior se vor diminua.
În fiecare dintre noi este prezent sentimentul de teamă, mai ales că suntem asaltați de informații pe toate canalele media. Mulți părinți se confruntă cu depresie, anxietate, stres, iar toate acestea de pot revărsa asupra copiilor. Cum ar trebui să se gestioneze astfel de situații?
Urania Cremene: Aici aș vrea să punctez câteva aspecte despre control. Pare că noi nu mai avem, iată, din 2020 încoace, control pe propriile decizii: timpul în parc cu copiii, îmbrățisările în public, școală online, fie că vrem, fie că nu, școală offline în grupuri mai restrânse, distanțare nu doar în supermarket, dar și în mijloacele de transport în comun și chiar și la locurile de joacă în aer liber.
Iar copiilor le e mult mai greu să înțeleagă „de ce”-ul din spate, atâta timp cât nimeni nu se apleacă spre ei să îi întrebe sau măcar să le explice. Și apar frustrări, neliniști, nervi, refuzuri, emoții negative – și din partea lor, și din partea noastră, a părinților.
Ce aș vrea să punctez aici este faptul că noi nu putem controla ce se întâmplă afară, în societate. Nu putem controla toate deciziile care se iau în societate pentru noi. Acesta este și motivul pentru care stările de anxietate, depresie sau stres apar pentru mulți dintre părinți: că vor să controleze ce nu se poate controla, de fapt.
Și aici le recomand părinților să schimbe lupa de pe exterior pe interior. Și să descopere care sunt, de fapt, aspectele pe care le pot controla. Putem controla doar ce se întâmplă acasă, în sânul familiei. Nu putem controla știrile de la TV. Dar putem controla timpul la ecrane și ce tip de conținut le expunem copiilor.
Nu putem controla închiderea sau deschiderea școlilor. Dar putem alege și alte căi prin care să le trezim copiilor dorința de învățare: cursuri online, activități în aer liber, cărți audio, video-uri educative, seri de lectură împreună cu prietenii.
Nu putem controla restricțiile cu privire la cât timp stăm afară în parc. Dar putem alege 2-3 prieteni care îi sunt apropiați copilului, pe care să îi invităm acasă la joacă. Nu putem controla momentele care ne fac să ne fie frică. Dar putem alege să lucrăm cu fricile noastre, astfel încât să nu ajungem să ne confruntăm cu stări anxioase sau chiar cu depresie.
Nu putem controla veștile mai puțin plăcute. Dar putem controla felul în care reacționăm la astfel de vești și le putem preda și copiilor noștri gestionarea emoțiilor. Acesta este motivul pentru care am creat un seminar online, complet gratuit, din care părinții pot afla cum să gestioneze emoțiile negative, atât pe ale lor, cât și pe ale copiilor.
În contextul pandemiei, cum ar trebui să arate relația părinți-copii astfel încât să nu fie afectată sănătatea emoțională?
Urania Cremene: Relația părinte-copil ar trebui să fie bazată pe echilibru în fiecare zi, în orice context, orice vârstă ar avea copilul. Să fie bazată pe respect reciproc și încredere, să fie bazată pe iubire necondiționață și să nu fie dominată de frică. Mai exact, felul în care cei mai mulți copii sunt educați e bazat pe pedepse și recompense, adică pe frică sau motivație externă. Și aici cred că avem de lucru noi, părinții, dacă ne dorim relații bazate pe echilibru.
Și pentru că îmi doresc să contribui la acest aspect, împreună cu echipa mea am lansat campania “Educă azi, ca să nu vindeci mâine”. Este o campanie destinată părinților cu copii de toate vârstele, prin care ne propunem să le oferim părinților tehnicile potrivite și informațiile necesare pentru ca ei să ajungă la o relație echilibrată cu ai lor copii.
Cum va arăta, din punctul dumneavoastră de vedere, întoarcerea la normalitate după toate aceste schimbări, atât pentru copii, cât și pentru părinți?
Urania Cremene: ”Normalitatea” așa cum o știam noi nu cred că se va întoarce. Adică nu cred că lucrurile pot fi la fel după un an de schimbări și adaptare.
E important ca ceea ce va rămâne după această perioadă să fie mai mult despre lecții și ”superputeri” pe care ni le-am descoperit fiecare, decât despre ”reparații”, adică muncă de reechilibrare.
Tocmai de aceea am vorbit despre echilibru, despre lucru conștient cu emoțiile noastre și ale copiilor noștri astfel încât să nu avem de reparat și umplut goluri, ci să privim în urmă cu recunoștință pentru darurile pe care le-am primit. Fie că au venit sub formă de provocări, fie că au fost lucruri pentru care ne-am dat, în sfârșit, timp. Poate mai multă odihnă fizică, poate mai mult sport, poate mai multă joacă cu cei mici sau mai multe seri în cuplu.
Din nou, este despre cum ne raportăm noi la această perioadă și ce facem zi de zi ca să ne păstrăm liniștea interioară. Iar ceea ce îmi doresc, împreună cu echipa All About Parenting, este să ajutăm părinții să își păstreze echilibrul și calmul, indiferent de ce se întâmplă în afara noastră și indiferent de schimbările care vor apărea.