Adolescenții și rețelele de socializare au nevoie de niște reguli, spune APA (American Psychology Association). Știm cu toții că rețelele de socializare au luat o amploare enormă în ultimii ani și oricât de mult am încerca să restricționăm accesul copiilor noștri pe ele, este imposibil.
Asociația Americană de Psihologie a emis recomandări pentru utilizarea rețelelor sociale de către adolescenți, menționând că, deși aceste platforme pot promova o socializare sănătoasă, utilizarea lor ar trebui să fie precedată de o formare în domeniul alfabetizării rețelelor sociale pentru a se asigura că tinerii au abilități care vor maximiza șansele pentru experiențe echilibrate, sigure și semnificative.
Într-un efort de a oferi îndrumări educatorilor, părinților, practicienilor din domeniul sănătății și sănătății mintale, companiilor de tehnologie și tinerilor înșiși, Thema Bryant, președintele Asociației Americane de Psihologie, a format un grup consultativ pentru a examina literatura științifică relevantă, astfel încât să poată formula în cele din urmă o serie de recomandări care să ne ajute să ne asigurăm că adolescenții dezvoltă practici sănătoase pe social media. Rezultatul este avizul de sănătate al Asociației Americane de Psihologie privind utilizarea rețelelor sociale în adolescență, care conține 10 recomandări.
Raportul recomandă, de asemenea, competențe psihologice pe care tinerii ar trebui să le posede înainte de a utiliza rețelele sociale, plus instruire periodică pentru a minimiza impactul negativ și pentru a maximiza beneficiile pe care le pot oferi rețelele sociale.
Printre recomandările raportului se numără:
Adaptarea utilizării social media având în vedere și nevoile de intimitate
Adaptarea din punct de vedere al utilizării, funcționalității și al permisiunilor rețelelor sociale în funcție de capacitățile de dezvoltare ale tinerilor; este posibil ca modelele create pentru adulți să nu fie potrivite pentru copii. În cazul copiilor mai mici, adulții ar trebui să monitorizeze utilizarea rețelelor sociale, inclusiv discuțiile și instruirea în legătură cu conținutul rețelelor sociale. Atenție, însă: acest lucru ar trebui să fie echilibrat cu nevoile adecvate de intimitate ale tinerilor.
Cât mai puțin timp pe social media ce descriu comportament dezadaptativ
Minimizarea expunerii adolescenților la conținutul din rețelele de socializare care descrie un comportament ilegal sau dezadaptativ din punct de vedere psihologic, inclusiv conținut care îi instruiește sau îi încurajează pe tineri să se implice în comportamente de auto-vătămare sau cu risc ridicat sau cele care încurajează comportamentul tulburat de alimentație (cum ar fi alimentația restrictivă sau exercițiile fizice excesive).
Fără discriminare
Minimizarea expunerii adolescenților la conținut online care promovează discriminarea, prejudecățile, ura sau hărțuirea cibernetică, în special îndreptate către grupurile vizate din cauza rasei, etniei, sexului, orientării sexuale, religiei.
Observarea atentă a comportamentului adolescenților
Monitorizarea adolescenților pentru identificarea unor semne de utilizare problematică a rețelelor sociale care le pot afecta capacitatea de a se angaja în roluri și rutine zilnice și pot prezenta riscuri pentru vătămări psihologice mai grave în timp.
Nevoile de bază înaintea social media
Limitarea utilizării rețelelor sociale pentru a nu interfera cu acțiunile de bază, precum: somnul sau activitatea fizică, deoarece fiecare este necesar pentru o dezvoltare sănătoasă a creierului și psihologică.
Limitarea utilizării de către adolescenți a rețelelor sociale pentru conținutul legat în primul rând de frumusețe sau aspect.