De mici alergăm să dobândim cunoștințe, să lărgim câmpul cunoaștereii. Însă pe lângă inteligență, una dintre abilitățile care fac viața mai ușoară este inteligența emoțională. Despre rolul ei la locul de muncă vorbește psihologul și psihoterapeutul Camelia Anca Baciu.
CSÎD: Cum recunoaștem o persoană cu inteligență emoțională la locul de muncă?
Camelia Anca Baciu: Iată câteva caracteristici pe care le puteți recunoaște la șefi, la colegi. Dacă un colog are inteligență emoțională are un comportament altruist, manifestă empatie față de colegi. Mai are abilitatea de a rezolva problemele și de a găsi soluții și nu de face crize de nervi pentru orice situație. De asemenea, nu se teme să fie vulnerabil și să spună ceea ce simte.
CSÎD: La multe locuri de muncă nu prea este acceptat să spui NU. Ce face totuși o persoană care are inteligență emoțională când simte că i se încalcă limitele?
Camelia Anca Baciu: În general, are ușurința de a relaționa cu alți oameni în diferite contexte. Este capabilă să stabilească limite sănătoase. Și, da, are curajul să zică „nu”. Mai are abilitatea de a gestiona sănătos încercarile grele, negative.
CSÎD: Mulți șefi de exemplu nu știu să primească sugestii sau chiar critici din partea subalternilor.
Camelia Anca Baciu: Dacă este un șef cu inteligență emoțională acceptă critici constructive fără a-și găsi scuze sau a-i blama pe ceilalți. Știe să asculte. Și nu-i este teamă să-și recunoască greșelile și să-și ceară scuze. Se automotivează.
CSÎD: Ce ar mai fi de adăugat?
Camelia Anca Baciu: Aș mai spune că un coleg, șef, director, subaltern care se bucură din plin de inteligență emoțională înțelege și acceptă acțiunile și comportamentele celorlalți membri ai echipei. Știe că echipa nu înseamnă doar să acționezi conform ideilor sale mereu.
Consultant de specialitate: Camelia Anca Baciu, psiholog și psihoterapeut