Dacă angajatorii folosesc în mod repetat cuvântul „subperformant” în cadrul ședințelor cu angajații, ar fi cazul să renunțe cât mai rapid la acest termen din vocabularul organizațiilor. În caz contrar, angajații își vor pierde încrederea în ei înșiși, ba mai mult, s-ar putea să își caute un alt loc de muncă, unde se simt apreciați și încurajați.
Potrivit expertului în leadership Simon Sinek, autorul mai multor cărți de succes în domeniu, printre care Liderii mănâncă ultimii și Începe cu De Ce, angajatorii care folosesc acest cuvânt toxic, respectiv „subperformant”, nu fac decât să pună o etichetă pe angajați, fie că aceștia o merită sau nu.
Citește și: Fenomenul „quiet firing” sau concedierea silențioasă. 7 semne că nu ești apreciată la locul de muncă
Sinek spune că eticheta de „subperformant” arată că angajatorul se concentrează pe slăbiciunile oamenilor în loc de punctele lor forte și, în plus, afectează moralul acestora.
Chiar dacă exigența ridicată a organizațiilor este importantă și exprimarea dorinței de a face mai bine este legitimă, concedierea unei persoane pe motiv că este „subperformantă” ar trebui luată în calcul doar în cazul în care acea persoană nu își dorește să învețe și să se dezvolte, atrage atenția Sinek.
Se întâmplă uneori chiar să angajăm oameni nepotriviți, dar la fel de posibil este să ne înșelăm când le evaluăm performanța. Odată ce punem unui angajat această etichetă, de subperformant, îl vom trata mereu ca pe o persoană subperformantă. Nu vedem decât defectele și îi atragem mereu atenția asupra greșelilor minore, până la punctul în care îi distrugem încrederea în sine, spune Sinek.
În loc să facă asta, să le vâneze slăbiciunile sau, mai rău, să îi concedieze pe motiv de subperformanță, Sinek le recomandă angajatorilor să le spună angajaților ce fac bine și să îi încurajeze că pot învăța mai mult pentru a se dezvolta. Iar dacă nu au aceste abilități de coaching, să angajeze un expert care să se ocupe de acest lucru.
De altfel, un studiu realizat de experții de la Universitatea Berkeley a arătat că aproape 50% din angajații care se simt apreciați la locul de muncă au performanțe mai bune decât cei care nu au parte de acest feedback pozitiv din partea angajatorilor.
Citește și: Leadership – ce-ți trebuie pentru a fi un lider?