Despre autism se tot scriu materiale, se publică studii, se filmează cazuri, se caută factorii declanşatori, se dezvoltă diferite modalităţi de intervenţie comportamentală şi eventuale tratamente medicamentoase. Controversele legate de cauzalitatea acestei tulburări sunt diverse.
În trecut se vorbea despre mamele reci (refrigerator mothers) care erau acuzate că sunt lipsite de afecţiune faţă de copii şi în acest context, copiii deveneau autişti. Au fost demontate aceste supoziţii, niciun studiu nu a demonstrat în timp acest lucru.
În prezent cercetătorii fac eforturi pentru depistarea cauzelor autismului. Se vehiculează cauze diverse:
Psiholog Clinician Specialist Carmen Hotar, coordonator programe de terapie ABA ne prezintă principalele semne care ar trebui să îi atenţioneze pe orice părinte al unui copil de 2 ani:
1. Nu răspunde zâmbetului persoanelor din jur.
2. Nu răspunde atunci când este strigat pe nume.
3. Nu comunică (nici cu ajutorul gesturilor).
4. Nu imită copiii şi persoanele din jur.
5. Nu reuşeşte să menţină contactul vizual.
6. Are jocuri repetitive (nu se joacă adecvat cu jucăriile).
7. Merge pe vârfuri, flutură mâinile, se învârte, sare.
8. Prezintă probleme de alimentaţie şi somn.
9. Stă retras.
10. Nu răspunde solicitărilor adultului decât atunci când “vrea”.
Dacă identificaţi aceste semne, vă recomand să urmaţi următorii paşi:
Pasul 1: Vizită la medicul de familie pentru aplicarea screeningului gratuit pentru depistarea primelor semne.
Pasul 2: Vizită la medicul specialist de psihiatrie pediatrică.
Pasul 3: Evaluarea psihologică/Psihodiagnostic.
Pasul 4: Selectarea unei echipe pentru terapie (terapeuţi şi coordonator programe).
Pasul 5: Alegerea locaţiei pentru terapie: centru specializat sau la domiciliu.
În realitatea anului 2016 nu se poate afirma cu tărie care este cauza concretă care aduce după sine nefericirea atâtor familii, însă cu certitudine se dezvoltă tehnici şi metode pentru îmbunătăţirea, recuperarea şi integrarea copiilor afectaţi de autism:
-Tehnică de terapie comportamentală aplicată (analiză comportamentală aplicată- ABA)
– Metodă Teacch (tratamentul şi educaţia copilului cu autism şi handicapuri de comunicare asociate)
-PECS (comunicarea cu ajutorul schimbului de pictograme)
– Terapia 3C (comportamente adaptative bazate pe abilităţi psihomotrice de baza)
-Logopedia