În secolul vitezei alergăm şi suntem nevoiţi să prindem din zbor soluţii pentru problemele noastre. Căutăm soluţii instant. Din păcate chiar şi atunci când vine vorba despre sănătatea noastră fizică şi emoţională dorim rezultate rapide. Deşi până acum câţiva ani mersul la psiholog, psihoterapeut sau psihiatru reprezenta un subiect sensibil pentru cei mai mulţi români, în ultima perioadă oamenii au început să înţeleagă importanţa psihoterapiei. Totodată, experţii în marketing fac diferenţa în mesajele transmise de către specialişti. Cu toate acestea terapii „ultimul răcnet”, reţete „minune”, pastile „magice”, tratamente în care apeşi un „buton” şi gata, totul se rezolvă nu există. Povesteşte mai multe psihologul Laura-Maria Cojocaru, preşedinte şi fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).
În realitate, echilibrul fin dintre competenţele profesionale ale terapeuţilor şi componenta de marketing a cabinetelor s-a rupt de ceva vreme, iar tendinţa este ca imaginea (superficială, fără a fi susţinută de expertiză) să învingă întotdeauna, iar adevăraţii profesionişti să rămână în umbră.
Acest comportament superficial a fost cultivat în epoca în care suntem bombardaţi din toate direcţiile cu informaţii din varii domenii, iar oamenii nu mai ştiu să distingă informaţii pur de marketing şi informaţiile veridice, validate ştiinţifice.
“Trăim timpuri în care „a vindeca” devine „a vinde ca …”, „terapeutul bun” este împins să se transforme într-un specialist în vânzări, nicidecum în vindecări. Un terapeut bun îşi petrece cel mai mult timp lângă oameni, nu are timp de „show-uri” online, un terapeut bun îţi atinge sufletul atunci când este în contact direct cu tine şi se dăruieşte pe sine, iar acest lucru nu are nicio legătură cu marketing-ul. Este important ca un client să înveţe să facă diferenţa între terapeutul care se face cunoscut şi îşi anunţă cumva activitatea (pentru că da, e important să se ştie că există!) şi cei care sunt “găsibili” peste tot pe unde cauţi orice altceva, deoarece o reclamă agresivă, de cele mai multe ori, ascunde o calitate mică. Cei care sunt atraşi ca fluturii de bec, e bine să-şi asume că uneori pot primi căldură şi lumină, alteori se pot arde serios (cel puţin la buzunar, dacă nu şi la suflet).
Vindecarea depinde 100% de o pastilă, un terapeut, o tehnică minune sau orice altceva decât propria persoană!.
Mă duc la specialistul X pentru că este cel mai cunoscut şi, din acest motiv, mă aştept să facă toată treaba în locul meu (că doar de-aia e aşa de cunoscut!).
Caut specialişti care-mi promit că mă vindecă repede, pentru că nu am răbdare şi nici nu vreau să mă coste prea mult!.
Dacă X a făcut asta, trebuie s-o fac şi eu, dacă X se duce într-o direcţie, acolo înseamnă că trebuie să merg şi eu, fără să verific dacă e bun sau potrivit pentru mine!
Reclamele (vizibile, citibile) de genul: „cel mai cunoscut, cel mai experimentat, care aplică cea mai tare metodă, cel mai plimbat pe la cursuri în străinătate (noi românii avem fascinaţia asta cu ce minuni fac străinii!), cel mai cel om şi cea mai cea metodă!
Cuvinte şi formulări: „rapid, definitiv, garantat, sigur, pentru ultima dată (pentru că întotdeauna există un „va urmă”)”.
Asociaţiile profesionale de orice tip care atestă terapeuţii/”vindecatorii” de pe piaţă, deoarece credinţa că „garanţia celui mai bun” nu este neapărat valabilă! Este mult mai important omul pe care-l alegeţi şi eficienţa pe care o simţiţi pe propria piele, decât o hârtie, pentru că sănătatea înseamnă mai mult decât atât. Rămâneţi atenţi la beneficiul concret obţinut!
“O pastilă, un tratament, un terapeut, expertiza acestuia, lucrurile care promit să funcţioneze că „butoane” de resetare fără că noi să ne mişcăm real către schimbare? Răspunsul este evident NU! Toate cele de mai sunt sunt cai de ghidaj şi de ajutor pentru a merge ţintit către obiectiv, dar nu poate face nimeni şi nimic treaba în locul nostru! Avem la îndemână în timpurile noastre multe metode, de la produse farmaceutice, terapii alternative, dezvoltări personale, practici diverse, până la psihoterapie, coaching, NLP, consiliere, terapii alternative s.a. Ne vindecă toate acestea? Nu! Ele ne arată cum să ne vindecăm singuri şi să ne asumăm responsabilitatea pentru gândurile şi acţiunile noastre!”