Cumpărături online – Ştii care îţi sunt drepturile?

Toţi ne-am dorit la un moment dat un produs văzut pe internet, însă piedicile de natură tehnică ori lipsa de informaţii a dus inevitabil la renunţarea cumpărăturilor online.
  • Publicat:
Cumpărături online - Ştii care îţi sunt drepturile?

Toţi ne-am dorit la un moment dat un produs văzut pe internet, însă piedicile de natură tehnică ori lipsa de informaţii a dus inevitabil la renunţarea cumpărăturilor online.

Pentru a face cumpărături online în siguranţă, fără grija plăţii sau a primirii unui produs neconform, specialiştii de la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România ne oferă câteva sfaturi utile înainte de a achiziţiona un bun sau un serviciu din faţa calculatorului.

 

Câteva sfaturi pentru a alege comerciantul

• verificaţi dacă pe site este indicată în mod vizibil identitatea completă a comerciantului (denumirea, adresa poştală şi electronică, număr de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.);

• apelaţi la centrul de gestionare a numelor domeniilor de internet din statul dumneavoastră (ROTLD, WHOIS) pentru a verifica dacă menţiunile legale înscrise pe site-ul comerciantului sunt aceleaşi cu cele înscrise la acest centru;

• informaţi-vă pe alte site-uri şi forumuri pentru a vă face o idee asupra seriozităţii vânzătorului;

• evitaţi site-urile pe care sunt indicate ca adresă simple cutii poştale şi/sau numere de telefon cu suprataxă ori numere de telefon al caror prefix corespunde unui alt stat decât cel din adresa indicată;

• contactaţi comerciantul pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului sau serviciului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care se va răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului;

• verificaţi dacă site-ul afişează condiţiile generale de vânzare, o etichetă sau o marcă de calitate. Informaţi-vă asupra garanţiilor oferite de aceste mărci de calitate;

• trebuie să aveţi posibilitatea de a consulta detaliile comenzii şi preţul total şi de a corecta eventualele erori înainte de confirmare.

Ce informaţii trebuie să asigure vânzătorul

• identitatea sa şi datele de contact

• descrierea produsului sau a serviciului

• caracteristicile esenţiale

• preţul cu toate taxele incluse, taxele de livrare

• durata minimă a contractului

• modalităţile de plată şi de livrare

• condiţiile de vânzare

• existenţa şi modul de exercitare a dreptului de retragere din contract.

Reguli esenţiale pentru a face o achiziţie online 

• Citiţi condiţiile generale de vânzare. Se presupune că aţi acceptat aceste condiţii la momentul achiziţiei. În eventualitatea unui litigiu, condiţiile vă vor fi opozabile, chiar dacă au fost formulate într-o limbă străină.

• Verificaţi cum sunt utilizate datele dumneavoastră personale. Faceţi acest lucru înainte de a valida comanda. Nu uitaţi că aveţi un drept de acces şi de rectificare.

• În principiu, contractul este încheiat de la momentul confirmării comenzii:
– asiguraţi-vă că adresa dumneavoastră electronică este corect menţionată şi că puteţi primi mesaje
– salvaţi sau imprimaţi confirmarea comenzii.

• Păstraţi întotdeauna o copie a comenzii, a confirmării tranzacţiei şi a condiţiilor generale valabile la momentul efectuării comenzii.

Dreptul de retragere – Termenul de exercitare

Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor la încheierea contractelor stabileşte un termen minim de 14 zile calendaristice de la momentul livrării sau al încheierii contractului în care poate fi exercitat dreptul de denunţare unilaterală.

Daca nu sunteţi mulţumit de produsul comandat, pentru siguranţă, returnaţi-l în 14 zile calendaristice, de preferinţă utilizând un serviciu de trimitere cu confirmare de primire. Vânzătorul vă poate aplica o penalitate, dacă valoarea produsului este diminuată, dar nu ca urmare a unei utilizări normale pentru verificarea funcţionalităţii produsului. Nu trebuie să vă justificaţi decizia. Va trebui să plătiţi totuşi taxele poştale de returnare.

Termenul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală poate fi extins (până la 12 luni conform legislaţiei), dacă vânzătorul omite să vă comunice, în timp util, informaţiile privind dreptul de retragere.

În cazul în care apar probleme după realizarea achiziţiei

– Absenţa sau întârzierea livrării

• În cazul întârzierii livrării luaţi legătura cu vânzătorul pentru a obţine clarificări. Încercaţi să stabiliţi o dată ulterioară de livrare sau denuntaţi contractul şi solicitaţi rambursarea sumei plătite.
• Dacă produsul nu este disponibil, vânzătorul trebuie să vă informeze imediat. Dacă este cazul, comerciantul va trebui să vă ramburseze suma platită (potrivit regulilor europene, în cel mai scurt timp, şi, în orice caz, în termen de 7 zile).
• În cazul pierderii coletului, înaintaţi o reclamaţie către serviciul poştal sau de transport şi către vânzător. Vânzătorul poate la rândul său să întreprindă anumite demersuri pentru a descoperi ce s-a întâmplat, ceea ce nu-l exonerează în niciun caz de răspunderea sa faţă de dumneavoastră. Va trebui să trimită din nou produsul sau să vă ramburseze suma platită. Rambursarea nu depinde de răspunsul transportatorului sau de asigurarea vânzătorului.

– Produsul este deteriorat în timpul transportului

• La momentul livrării atrageţi atenţia reprezentantului companiei de livrări asupra stării proaste a coletului sau mentionaţi acest lucru pe documentele de transport. La momentul dezambalării, dacă produsul este deteriorat, contactaţi în scris transportatorul şi informaţi imediat vânzătorul.
• Dacă nu puteţi verifica imediat starea produsului, vânzătorul poate încerca să se exonereze de răspundere. De exemplu, va încerca să vă opună anumite clauze din condiţiile generale de vânzare:
o „cumpărătorul are obligaţia de a se asigura de absenţa oricărei probleme”
o „cumpărătorul trebuie să contacteze vânzătorul într-un termen de 2 zile după momentul livrării prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire pentru a-şi exprima nemulţumirea”. Asemenea clauze pot fi considerate abuzive şi inopozabile consumatorului.

– Produsul prezintă o lipsă de conformitate

Orice vânzător este obligat să livreze un produs care să nu fie afectat de o lipsă de conformitate. Prin urmare, va răspunde pentru orice defect care poate apărea (garanţia legală a produsului, a cărei durată este în principiu de 2 ani în Uniunea Europeană).

Urmărește CSID.ro pe Google News
Paula Rotaru - Senior Editor
Senior Editor, [email protected] A făcut parte din echipa Ce se întâmplă, Doctore? în perioada aprilie 2013-decembrie 2023. Articolele sale cuprind informații despre diverse afecțiuni, alimentația echilibrată, îngrijirea pielii și sănătatea emoțională. Colaborări: Viața ...
citește mai mult
Relaxează-te cu medicina energetică!
Relaxează-te cu medicina energetică!