Dorinţele din noaptea de Revelion – cum faci să se împlinească?

  • Publicat:
Dorinţele din noaptea de Revelion - cum faci să se împlinească?
Foto: Shutterstock

Doar 8% din cei care îşi propun să schimbe ceva în anul care vine reuşesc să o facă. Psihologii au explicaţii diverse, de la lipsa constanţei, la stabilirea scopuri nerealiste. Un lucru este cert: ca orice altă realizare, şi rezoluţiile de Anul Nou au nevoie de un plan.

Cum a apărut tradiţia dorinţelor de Revelion

În calendarul roman ziua de 31 decembrie îi era consacrată lui Janus, o zeitate cu două feţe, una privind spre trecut, cealaltă spre viitor. În această zi, romanii îşi planificau activităţile viitoare, făceau daruri şi îşi iertau inamici. Astfel, sperau ca Janus să se îmbuneze şi să le aducă auspicii mai bune în anul următor.

De ce 80% din planuri eşuează?

Principala cauză o constituie stabilirea de ţeluri nerealiste. Sau vagi. Sau prea multe. Este o diferenţă uriaşă de percepţie şi de plan de acţiune între „vreau să arăt mai bine anul viitor” şi „îmi propun să slăbesc 5 kg”.

Întrebările care garantează reuşita

În al doilea rând, dacă motivaţia nu e puternică şi clară, nici rezultatele nu vor fi. Întrebă-te „de ce vrei să…” (slăbeşti, renunţi la fumat, economiseşti mai mulţi bani, înveţi ceva nou etc). Şi găseşte acel motiv puternic pe care să-l invoci de fiecare dată când ai o perioadă de ezitare sau vrei să renunţi.

Planul de bătaie

Este partea cea mai importantă a problemei. Este răspunsul la întrebarea “cum o faci?” Dacă elaborezi mental o strategie corectă, şansele de reuşită cresc simţitor. Apoi, însăşi munca la acest plan de lucru face ca dorinţele să devină realizabile. Şi e foarte important ca lista cu dorinţe să cuprindă maxim 3 propuneri realiste.

Evită inevitabilul

Adică îndoiala. Cu cât apare mai devreme – să zicem începutul lunii februarie – înseamnă că scopul propus nu e suficient de puternic sau de realist. Îndoiala este inevitabilă, oricâtă voinţă ar avea cineva. Aminteşte-ţi acest lucru chiar în momentele în care vrei să renunţi, că e o etapă normală, şi să ai oricând posibilitatea de a relua planul abandonat.

Cere ajutor

Dacă vorbeşti, de exemplu, despre intenţiile tale de a mânca mai sănătos, s-ar putea să fii o sursă de inspiraţie pentru cei din jur. Poate că şi colegii de birou vor renunţa să mai umple spaţiul cu chipsuri şi alte gustări nesănătoase. Sau poate vor vrea doar să-ţi urmărească progresul. Oricum ar fi, înţelege că demersul tău are implicaţii mult mai adânci pentru tine şi nu doar pentru „impresia artistică” şi comunică asta şi celor din jur.

Inspiră-te din eşecuri

Dacă ţi-ai mai propus asemenea obiective şi în trecut, e momentul să înţelegi că nu ce ai intenţionat a fost eronat, ci modul cum ai făcut-o. Şi, garantat, chiar şi în acele etape ai avut momente de victorie, când ai simţit că funcţionează. Fructifică acele amintiri, transformându-le în factor motivaţional: “am mai făcut asta odată, am fost aproape să reuşesc”.

Identifică-ţi inamicii

  • Primul este chiar mintea ta. Creierul este principalul factor capabil să adoarmă voinţa, inventând scuze: “nu am timp, nu pot, sunt prea obosit, nu e momentul acum”. Dar tot creierul poate fi determinat să te ajute, dacă îţi setezi un sistem de alertă anti scuze.
  • Nerăbdarea. Conştientizează că rezultatele nu apar imediat, dar apar. Direcţionează lipsa de răbdare către primirea de recompense pentru fiecare mică reuşită: o haină nouă la fiecare kg în minus, un bonus dulce după prima lună fără fumat, o masa cu prietenii după un extras de cont cu bilanţ pozitiv etc.
  • Anturajul. Evită persoanele neîncrezătoare sau cele care investighează prea mult situaţia. Gândeşte-te că mulţi au avut probabil obiective comune cu tine şi au eşuat. Iar eşecul lor este despre ei, nu despre tine.

În final, nu uita că nu este suficient miracolul de Anul Nou. Convinge-te că planul tău merită efortul şi că a lua hotărâri şi a face alegeri trebuie să devină o obişnuinţă. Este principalul secret al oamenilor de succes!

Urmărește CSID.ro pe Google News
Raluca Neagu
Venind cu o experienţă de producător TV, eu vă selectez şi realizez materiale video pe subiecte interesante de sănătate şi lifestyle, în clipuri video marca “Stiai ca”.
citește mai mult