Recompensă sau pedeapsă – cum motivezi un copil?

Spre deosebire de creierul unui adult, care este capabil să perceapă recompensele şi pedepse la fel, creierul aflat în ceştere al copiilor cu vârsta cuprinsă între 12-17 nu poate face acelaşi lucru
  • Publicat:
Recompensă sau pedeapsă - cum motivezi un copil?
Spre deosebire de creierul unui adult, care este capabil să perceapă recompensele şi pedepse la fel, creierul aflat în ceştere al copiilor cu vârsta cuprinsă între 12-17 nu poate face acelaşi lucru, notează Descoperă.
 
Potrivit cercetătorilor, tinerii reacţionează mai bine la recompense decât la pedepse.
 
Cercetătorii de la UCL sugerează că descoperirea lor ar putea avea implicaţii în dezvoltarea celor mai bune laturi ale copiilor. Studiul a comparat modul în care adolescenţii şi adulţii învaţă să facă alegeri pe baza informaţiilor disponibile.
 
La studiu au participat 18 voluntari cu vârste cuprinse între 12-17 ani şi 20 de voluntari cu vârste cuprinse între 18-32 de ani. Toţi au realizat sarcini în care au trebuit să aleagă între simboluri abstracte. Fiecare simbol a fost asociat în mod constant cu o şansă de a primi o recompensă, pedeapsă sau nimic.
 
Pe măsură ce procesul a progresat, participanţii au aflat care simboluri duceau către fiecare rezultat în parte şi şi-au ajustat alegerile în funcţie de consecinţă.
 
Adolescenţii şi adulţii au fost capabili, în egală măsură, să înveţe asocierile dintre simboluri şi recompensă, în timp ce adolescenţii au fost mai puţin capabili să evite simbolurile asociate cu pedeapsa.
 
Adulţii înregistrau performanţe semnificative când li se spunea care sunt consecinţele fiecărei alegeri după ce decizia era deja luată, pe când adolescenţii nu păreau să ia în considerare aceste informaţii.
 
Am descoperit că adolescenţii şi adulţii învaţă în moduri diferite, fapt care ar putea fi relevant pentru educaţie. Spre deosebire de adulţi, adolescenţii nu sunt atât de capabili să înveţe să-şi modifice alegerile pentru a evita pedeapsa. Acest lucru sugerează că sistemele de stimulare bazate pe recompensă, mai degrabă decât pe pedeapsa pot fi mai eficace pentru această grupă de vârstă”, a declarat Stefano Palminteri, care a condus studiul.
 
Interpretând rezultatul, profesoara Sarah-Jayne Blakemore, a declarat: „Acest rezultat poate fi util pentru părinţi şi profesori. De exemplu, spunând:”Îţi voi da o liră dacă faci asta” s-ar putea să funcţioneze mai bine decât dacă ai spune:” Voi lua o liră din banii tăi de buzunar, dacă nu faci asta”.

 

Urmărește CSID.ro pe Google News