Traversăm perioade complicate din 2020: pandemia de coronavirus care a rescris cu totul ceea ce știam despre joburi. În ultimii ani se vorbește tot mai mult și despre epuizarea la locul de muncă, indiferent unde este acesta, adică despre burnout. Să nu se ajungă la burnout este un efort comun atât din partea angajatorului dar și a angajaților care trebuie să își managerieze resursele astfel încât rezervele de energie să nu fie pe avarie pentru mult timp.
Cu ajutorul psihologilor specializați se pot instrui managerii pentru evitarea ajungerii în pragul epuizării profesionale, dar astfel încât să se obțină rezultatele scontate. Despre acest subiect am stat de vorbă cu psihologul Irina Ciureanu.
CSÎD: Se poate evita burnoutul, mai ales de către cei care au trecut printr-un astfel de episod?
Irina Ciureanu: Cel mai important este ca alături de literatura de specialitate, care poate fi un bun ghid de început, orice organizație are nevoie să conducă evaluări specifice, cu instrumente specifice ce măsoară nivelul compenentelor sindromului, pentru a identifica care sunt punctele slabe și forte din organizație în ceea ce privește burnout-ul. Și acestea vor fi apoi prioritizate în planul de intervenție.
Spre exemplu în urma surveyurilor aplicate, suportul acordat de manageri este perceput ca fiind slab, sau foarte formal.
CSÎD: Și dacă totuși, s-a ajuns la burnout, există tratament?
Irina Ciureanu: Tratamentul este unul pluralistic care are în vedere cele mai importante paliere: individual, social și organizațional. Ne-am oprit mai sus asupra direcțiilor sociale și organizaționale. La nivel individual, cel mai important este în primul rând să se identifice problema și prima opțiune este să se rezolve! Apoi se identifică în mediul organizațional cauza și se acționează. Însă de multe ori acest lucru nu este posibil, ori nu avem noi suficient curaj, forță, ori acțiunile noastre nu au rezultatul dorit.
CSÎD: Care este următorul pas?
Irina Ciureanu: Și atunci eu recomand apelarea la specialiști: psihoterapeut, medic psihiatru – dacă deja sindromul se corelează și cu alte simptome precum cele de depresie sau anxietate. În cadrul ședințelor de terapie angajatul învață modalități mai potrivite de răspuns, tehnici de gestionare a stresului, a emoțiilor, de luare a deciziilor – chiar dacă asta înseamnă de multe ori plecarea din acea organizație!