Teoria minții (TOM) este acea abilitate de a înțelege gândurile, credințele, dorințele și emoțiile celorlalți, Această teorie este un aspect important al dezvoltării copilului și este unul dintre semnele distinctive ale cogniției umane, dar și al capacității de a a avea o viață cât mai bună. Abilitățile deprinse ca urmare a înțelegerii teoriei minții apar devreme în viață și tind să persiste pe tot parcursul vârstei adulte.
Au fost efectuate cercetări ample privind evoluția abilităților teoriei minții în copilărie și corelarea acestora cu tulburările psihice, precum autismul. Pe de altă parte, înțelegerea impactului durabil al teoriei minții din copilărie asupra rezultatelor vieții pe termen lung este încă limitată și are nevoie de cercetări adiționale. Aceasta este o omisiune îngrijorătoare, deoarece obținerea unei înțelegeri mai profunde a implicațiilor pe tot parcursul vieții ale teoriei minții în copilărie este crucială pentru a înțelege cât de importantă este intervenția timpurie ce vizează îmbunătățirea acestei abilități cognitive cruciale.
De ce sunt atât de limitate cunoștințele noastre despre avantajele pe termen lung ale teoriei minții din copilărie?
În trecut, lipsa datelor a reprezentat un obstacol semnificativ în studierea impactului pe termen lung al teoriei minții în copilărie. În ciuda existenței mai multor studii longitudinale cuprinzătoare care urmăresc indivizii din copilărie până la vârsta adultă, teoria minții nu a fost inclusă printre abilitățile cognitive măsurate în copilărie. Aceste studii se concentrează în general pe abilități academice mai convenționale, cum ar fi alfabetizarea și calculul matematic. Cu toate acestea, noi date obținute în urma unor studii realizate în Marea Britanie oferă o oportunitate rară de a examina legătura dintre abilitățile teoriei minții în copilărie și impactul asupra vieții adulte.
Teoria minții în copilărie este asociată și cu abilitățile sociale îmbunătățite ale adulților, un nivel mai înalt de educație și o fertilitate mai scăzută la vârsta adultă tânără. Importanța teoriei minții din copilărie în prezicerea acestor rezultate cheie este esențială, atunci când se controlează abilitățile verbale și matematice și pentru o serie de factori de mediu din copilăria timpurie, cum ar fi calitatea educației parentale.
Un avantaj surprinzător al investiției în educație
Rolul capacității teoriei minții din copilărie în prezicerea rezultatelor cheie ale vieții evidențiază importanța intervențiilor timpurii care vizează dezvoltarea acestei abilități cognitive critice. Studiile oferă dovezi conform cărora investiția în învățământul primar poate îmbunătăți capacitatea de teorie a minții în copilărie, impactul pozitiv fiind concentrat în rândul copiilor din medii avantajate, măsurat prin venitul relativ al familiei. Aceasta este o constatare importantă, deoarece sugerează că investiția în învățământul primar poate avea un impact pozitiv asupra teoriei minții a copiilor, care, la rândul său, poate duce la rezultate mai bune în viață.