Zapezile din Europa au dus in ultima vreme la tulburarea traficului aerian. Aeroporturi precum Heathrow din Londra, Roissy – Charles De Gaulle din Paris, precum si cele din Amsterdam, Frankfurt, Roma, Bruxelles, au fost inchise cateva zile.
Daca ti-ai programt o vacanta sau o calatorie de afaceri in aceasta perioada a anului, Asociatia pentru Protectia Consumatorului din Romania iti ofera cateva sfaturi si raspunsuri la cele mai frecvente intrebari pe care le pun pasagerii ale caror curse aeriene au fost amanate sau anulate.
Am inchiriat o masina pe care urma s-o ridic din aeroport, la locul de destinatie. Din cauza inchiderii spatiului aerian, nu am mai putut ajunge sa ridic masina. Ce pot face?
-informati compania de inchirieri auto in cel mai scurt timp, de preferat in scris.
-adunati cat mai multe documente justificative, dupa cum puteti, pentru a demonstra de ce nu ati putut ajunge sa ridicati masina, asa cum ati convenit.
-daca ati platit in avans, puteti cere restituirea sumei platite, tinand cont de circumstantele exceptionale care v-au impiedicat s-o ridicati. Cu toate acestea, restituirea sumei de bani depinde de clauzele contractuale specifice, si legea aplicabila contractului in cauza.
-daca nu ati platit in avans, solicitati in scris anularea rezervari masini precizand circumstante exceptionale (inchiderea spatiului aerian). Conditiile de anulare depind de clauzele contractuale specifice, precum si de legea aplicabila contractului in cauza.
-verificati daca polita de asigurare acopera aceasta situatie.
-in cazul in care acest bun se afla intr-un contract separat, adica nu intr-un pachet turistic, nu exista norme UE referitoare la anularea in aceste circumstante. Consecintele juridice depind de termenii contractului si legea aplicabila. In conformitate cu normele UE, nu aveti dreptul la o rambursare din partea companiei aeriene.
Ce se intampla daca nu am putut face conexiunea din cauza anularii zborului si acest serviciu nu face parte dintr-un pachet de vacanta?
-raportati in cel mai scurt timp, companiei de transport cu care urma sa faceti conexiunea.
-pastrati toate documentele justificative pentru a putea demonstra de ce nu ati putut ajunge.
-daca ati platit in avans, puteti cere rambursarea banilor din cauza circumstantelor exceptionale. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale si de legea aplicabila contractului
-daca nu ati platit in avans, cereti in scris, anularea conexiuni dvs. (fie cu tren / autobuz ) din cauza unor circumstante exceptionale (inchiderea spatiului aerian) de calatorie. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale specifice, precum si legea aplicabila contractului.
-verificati daca polita de asigurare acopera aceasta situatie.
Am achizitionat un pachet de vacanta care include transport aerian si cazare la hotel. Din cauza inchiderii spatiului aerian, avionul nu a mai putut decola. In aceasta situatie pot cere o rambursare a intregului pachet sau doar pentru o parte din el?
(Printr-un pachet de vacanta se intelege alegerea dintr-o brosura a unui Tour-operator, a unei vacante care include un zbor cu avionul si un sejur intr-un hotel. Daca aceste servicii au fost achizitionate separat nu mai pot fi considerate pachete turistice. Pentru o descriere completa a ceea ce inseamna pachetele turistice, a se vedea articolul 2 din directiva.
Daca inca nu ati plecat:
-aveti dreptul sa primiti informatii de la operatorul de transport aerian sau de la Tour operator. Aveti dreptul la rambursarea integrala a banilor platiti (inclusiv contravaloarea biletului de avion si a hotelului. Alternativ, consumatorii pot accepta un pachet asemanator in cazul in care acest lucru este oferit de organizator.
Daca sunteti deja in drum spre destinatia de vacanta:
-aveti dreptul de a primi asistenta (bauturi racoritoare, mese, cazare, dupa caz) – in cazul refuzului la imbarcare, al anularii zborului, al intarzierii, al fortei majore din partea companiei de zbor. Compania aeriana (sau agentia de turism), este de asemenea obligata sa ia masuri alternative adecvate, fara nici un cost pentru dvs., pentru continuarea pachetului de servicii, inclusiv aranjamentele de calatorie alternative, de exemplu, un zbor cateva zile mai tarziu, si/sau cazare la hotel.
Am platit in avans un bilet la concert dar nu am putut ajunge la eveniment, deoarece zborul meu a fost anulat din cauza inchiderii spatiului aerian. Pot solicita o rambursare?
-anunţaţi imediat firma, de preferat in scris.
-pastrati cat mai multe documente justificative, dupa cum puteti, pentru a dovedi de ce nu ati mai ajuns la concert
-puteti cere rambursarea banilor din cauza circumstantelor exceptionale. Cu toate acestea, depinde de clauzele contractuale si de legea aplicabila contractului.