Părea futuristic acum 20 ani să ai o consultație medicală doar conectându-te la telefon, laptop sau prin telefon. Dar tehnologia și medicina sunt super conectate. Inovațiile în medicină se datorează tehnologiei în ultimele decenii. Ei bine, dacă tot tehnologia este e ajutor pentru medici, de ce să nu fie și pentru pacienți. Despre ce înseamnă telemedicina în România am aflat de la dr. Daciana Toma, medic de familie.
CSÎD: Cum ajută telemedicina medicii de familie telemedicina?
Dr. Daciana Toma: Teleconsultația este un instrument extrem de important în activitatea oricărui medic, mai ales medic de familie. În condițiile în care medicul de familie își cunoaște pacienții și multe afecțiuni sunt tratate în baza anamnezei, este mult mai ușor și pentru medic și pentru pacient ca discuția să se desfășoare în cadrul unei teleconsultații. Medicul de familie poate să decidă dacă respectiva situație se poate rezolva prin teleconsultație sau este nevoie ca pacientul să se prezinte fizic la cabinet.
În plus, teleconsultația a fost și este o gură de oxigen în condițiile în care sistemul informatic (SIUI) funcționează prost (în continuare).
CSÎD: Câte consultații de telemedicină sunt înregistrate în România într-un an sau lună?
Dr. Daciana Toma: În mod cert CNAS are aceste date. Pe de altă parte, cifrele înregistrate în sistem nu cred că sunt reale pentru că există medici care atunci când sistemul nu funcționează preferă să înregistreze consultația ca fiind teleconsultație (chiar dacă pacientul este prezent în cabinet), decât să pună pacientul să aștepte până se deblochează sistemul sau să îl reprogrameze.
CSÎD: De ce ai nevoie ca să participi la o consultație medicală online?
Dr. Daciana Toma: Ca medic nu ai nevoie de vreo dotare suplimentară față de ceea ce ai acum în dotare. Modul de desfășurare a teleconsultației depinde de dotările și abilitățile pe care le are pacientul.
CSÎD: Ce dezavantaje are o consultație medicală online?
Dr. Daciana Toma: În cadrul unei teleconsultații te bazezi doar pe ceea ce îți relatează pacientul, eventual pe pozele pe care ți le trimite. Nu poți să faci examen clinic, nu poți să ai o imagine de ansamblu a pacientului, imagine care ți poate furniza informații extrem de importante. Un alt aspect neplăcut al teleconsultației este faptul că nu se mai respectă programul de activitate.
Pacienții au tendința să sune sau să trimită mesaje în orice moment al zilei și se așteaptă ca medicul să răspundă imediat. Ori acest lucru nu este posibil.
CSÎD: Sunt acoperite de Casa Națională de Asigurări de sănătate din România?
Dr. Daciana Toma: Am răspuns la întrebarea 3. În perioada stării de alertă CNAS decontează toate teleconsultațiile, indiferent dacă este vorba despre o afecțiune acută, subacută, cronică sau acutizare a unei afecțiuni cronice și indiferent de diagnostic. O dată cu încetarea stării de alertă, vor fi decontate teleconsultații doar pentru consultațiile cronice, respectiv pentru cele acute acordate pentru afecțiuni cu risc endemoepidemic.
CSÎD: Au loc consultații medicale online și de urgență?
Dr. Daciana Toma: Sigur că da. Și medicul va decide nivelul de urgență și măsurile care se impun (prezentare la cameră de gardă sau consult la medicul de familie, tratament, etc).