Ghidează pacientul prin sistemul medical. Îl ajută să facă analizele potrivite, să obţină diagnosticul corect, să urmărească mai bine traseul bolii sale. Îl ajută să comunice mai eficient cu medicul curant astfel încât să obţină toate informaţiile de care are nevoie şi să ia cele mai bune decizii pentru sănătatea sa. Poate chiar să îi facă programări la consultaţii sau investigaţii, să îi traducă limbajul medical uneori greoi pentru omul obişnuit, să îi ofere tot suportul logistic pentru a ajunge la tratamentul de care are nevoie în cel mai scurt timp. În afară, această meserie poartă numele de navigator medical sau, şi mai bine, avocatul pacientului.
La noi este o meserie la început de drum dar cu un viitor promiţător. Asociaţia Medicilor Independenţi (AMI) este singura comunitate medicale din România în care un medic îţi răspunde la telefon şi îţi coordonează cazul gratuit. Managerul de caz, prin persoana Dr. Bianca Borcoş, ajută pacientul în procesul medical, de la programare şi identificarea specialiştilor de care are nevoie până la finalizarea tratamentului. Serviciul este unul gratuit, atât pentru pacienţi, cât şi pentru clinici, primii achitând doar contravaloarea serviciilor medicale de specialitate pe care le accesează.
Dr. Bianca Borcoş este medic boli infecţioase şi are o experienţă de 4 ani ca medic rezident în cadrul Institutului de Boli Infecţioase Matei Balş din Bucureşti. În cadrul Asociaţiei Medicilor Independenţi, Dr. Borcoş are rolul de a gestiona şi coordona toate cazurile medicale, îndrumând pacienţii către cea mai bună soluţie medicală.
Un manager de caz este o persoană care se ocupă de coordonarea şi direcţionarea telefonică a pacienţilor către anumite specialităţi medicale, în funcţie de nevoile fiecăruia, în vederea rezolvării problemelor de sănătate cu care se confruntă.
„Când cineva se confruntă cu o problemă de sănătate, în mod normal, trebuie să investească timp în a căuta medicul specialist de care are nevoie, în a face programări şi dacă are nevoie, în a găsi clinica unde poate să-şi facă analizele de care are nevoie. Noi ne propunem să facilităm accesul pacientului român la servicii medicale de top, tocmai prin eliminarea acestor paşi, pe care îi preluăm noi. Din momentul în care pacientul sună la AMI, managerul de caz, în acest caz eu, se ocupă de programări, de identificarea specialiştilor, de oferirea informaţiilor şi suportului de care acesta are nevoie pentru a se face bine”, explică Dr. Bianca Borcoş, medic boli infecţioase şi manager de caz în cadrul AMI.
Pacientul este coordonat către o anumită clinică de specialitate, respectând următoarele principii: problema medicală cu care se confruntă, programul pacientului, gradul său de accesibilitate (în funcţie de zona geografică unde locuieşte) sau solicitarea expresă a pacientului pentru un anumit medic/clinică din cadrul Asociaţiei.
Managerul de caz este medicul care face legătura între pacient – sistem medical – aparţinători. Oferirea de informaţii medicale, liniştirea pacientului şi organizarea calendarului său de programări completează un tot medical şi emoţional şi creşte gradul de încredere dintre pacient şi managerul său de caz.
Pacientul apelează numărul de telefon dedicat, număr la care răspunde managerul de caz. Pe baza discuţiei dintre ei, managerul de caz trasează parcursul pacientului şi îl îndrumă spre specialişti.
Întregul proces se desfăşoară telefonic. Managerul de caz coordonează telefonic întregul parcurs, de la momentul identificării problemei medicale, la găsirea soluţiei optime pentru fiecare pacient, la urmărirea respectării programărilor, la monitorizarea tratamentului şi investigaţiilor şi până la închiderea cazului.
“Până în acest moment avem o medie de 150 de pacienţi pe care-i coordonăm lunar, cu diverse afecţiuni, unele mai uşoare, altele mai complexe. Am sesizat o creştere a numărului de pacienţi oncologici care accesează acest tip de serviciu”, spune Dr. Bianca Bolcoş.