Când am auzit prima oară de ”Piano Therapy” intuitiv, din nume, mi-am dat seama că este vorba despre o metodă terapeutică în care este prezent pianul ca instrument de lucru. Fiind o metodă implementată de câțiva ani, am vrut să aflu ce este de fapt, care sunt beneficiile acestei terapii, dar și care sunt afecțiunile care pot fi tratate. Tatiana Dănciulescu, psiholog clinician, logoped și psihopedagog autonom este singurul terapeut din România format în Neurologic Music Therapy, în Anglia și cea cea care a acceptat provocarea de a le deschide copiilor cu autism poarta către lumea minunată a muzicii.
CSID: Ce este Piano therapy, de fapt?
Tatiana Dănciulescu: Piano Therapy este o metodă terapeutică dezvoltată special pentru copiii cu autism cu scopul îmbunătățirii motricității, a limbajului, atenției , comportamentului și a îmbunătățirii stilului de viață.
Diferența dintre orele clasice de pian și piano therapy constau în scop, mijloace și pregătire. Mai exact, scopul în cazul ședințelor de piano therapy nu este însușirea notelor muzicale de către copil sau a unor partituri, ci dezvoltpianarea integrativă a copilului; cât poate el să stea atent într-o sarcină, are vreo sensibilitate la sunete, poate memora un pattern muzical etc. Fiecare copil are planul său personalizat de lucru.
Este adevărat că unii dintre pacienți ajung să cante și piese importante la pian, însă acesta nu este scopul nostru, ci este doar o consecință a expunerii la pian.
Ca și mijloace de învățare folosim elemente preponderent vizuale, avem piane cu luminițe, un set muzical dezvoltat special pentru nevoile copiilor cu autism,disponibil și pe site-ul nostru, iar în ceea ce privește pregătirea, este necesar că terapeutul să aibă atât pregătire în psihologie , cât și în muzica, plus formare în piano therapy.
CSID: Este benefică atât pentru seniori, cât și pentru copii. Care sunt însă diferențele dintre cele două grupe în privința beneficiilor?
Tatiana Dănciulescu: Piano Therapy este dedicată în special copiilor și adolescenților cu nevoi speciale. În grupa aceasta de vârstă rezultatele sunt cel mai vizibile. Am avut și cazuri de adulți care au urmat această terapie, cazuri excepționale, însă rezultatele în planul dezvoltării nu au fost la fel de semnificative, scopul principal fiind îmbunătățirea stilului de viață, găsirea unui hobby și atingerea unui prag de satisfacție în activitatea desfășurată.
CSID: Care este vâsta celui mai mic pacient care poate beneficia de această terapie?
Tatiana Dănciulescu: Recomand începerea acestei terapii în jurul vârstei de 4 ani, cel mai devreme, însă cum fiecare copil este diferit, am avut și cazuri particulare unde am putut începe terapia mai devreme, respectiv la 3 ani.
În terapia copiilor cu autism este importană începerea cât mai timpurie a programului de recuperare și este de menționat că acești copilași urmează pentru rezultate cât mai bune un mix de terapii cum ar fi : logopedia, terapia comportamentală aplicată, kinetoterapia etc., piano therapy venind ca o completare și un ajutor suplimentar în dezvoltarea copilului.
CSID: Când se recomandă piano terapia unui pacient? În ce condiții?
Tatiana Dănciulescu: Cel mai des părinții vin cu copiii la Asociația Piano Therapy pentru o evaluare spunând că au văzut ceva înclinații muzicale ale copilului, că le place să asculte muzică etc. Dacă în urma evaluării se constată că cel mic are o atracție către instrument atunci recomandarea este să se înceapă acest program. Piano Therapy pot face chiar și copiii care au dificultăți motrice, hiperkinetism, deficit de atenție, pentru că scopul nostru principal este să-i ajutăm să-și depășească aceste probleme cu ajutorul pianului și nu să-i respingem.
CSID: Care sunt cele mai eficiente tehnici folosite în acest tip de terapie?
Tatiana Dănciulescu: În primul rând respectăm principiile analizei comportamentale aplicate, care reprezintă un stil de viață pentru copilul diagnosticat cu autism.
Apoi o tehnică pentru copiii cu probleme de comunicare și limbaj este construirea de povești muzicale la pian sau efectuarea de logatomi prin vocalize pentru corecția anumitor sunete. Tehnicile sunt multiple și depind de la un copil la altul, în funcție de nevoile lor.
CSID: Care sunt aspectele nebănuite ale piano terapiei?
Cheia în acestă metodă constă în motivația pacientului. Copilul nu simte că lucrează, ci trece printr-o serie de exerciții și provocări cu zâmbetul pe buze , fiind motivat de instrument.
CSID: Există concepții greșite despre acest tip de terapie?
Tatiana Dănciulescu: Destul de multe. În primul rând piano therapy nu este același lucru cu music therapy sau meloterapia. Sunt modalități diferite de lucru.
De asemenea, piano therapy nu înseamnă lecții de pian, este mai mult decât atât. Pentru noi pianul este o unealtă care contribuie la dezvoltarea copiilor cu autism, noi nu căutăm performanță muzicală.
Fiind o metodă nou implementată și înregistrată la OSIM în anul 2014, a cărei fondatoare sunt, oamenii tind să nu cunoască detalii cu privire la ce înseamnă, cum se face, cine este acreditat să o facă.
Asociația Piano Therapy este singurul centru acreditat să ofere această terapie copiilor cu autism. În curând vom oferi și un program de formare, căci avem foarte multe cereri din toață țara.
CSID: Ce afecțiuni pot fi tratate sau cel puțin ameliorate cu ajutorul piano terapiei?
Tatiana Dănciulescu: Am dezvoltat această metodă special pentru copiii cu autism, aceasta fiind aria mea de expertiză, însă am văzut rezultate și la copii cu Down, tulburări comportamentale, deficit de atenție, hiperkinetism, un spectru larg de afecțiuni de dezvoltare.
CSID: Cum arată o sesiune de terapie?
Tatiana Dănciulescu: Inițial se face o evaluare a copilului pentru a vedea care sunt nevoile sale de dezvoltare, apoi se întocmește un plan de lucru, urmat de o fișă de monitorizare a evoluției copilului.
Concret, copilul lucrează 1 la 1 cu un terapeut, timp de 50 de minute, iar ședință se desfășoară în fața pianului. Dacă copilul are probleme de motricitate se începe ședință cu o serie de exerciții la pian pentru dezvoltarea motricității și tot așa. Pentru fiecare arie de devoltare copilul execută la pian o serie de exerciții. Ne folosim și de cântece pentru motivare, petru corecția și creșterea fluxului de cuvinte, pentru coordonare ochi-mână etc. Este o activitate complexă, dar percepută cu mult entuziasm de către copii.