Coronavirus: unul din 10 români a cumpărat alimente de strictă necesitate în cantităţi mai mari decât de obicei

Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) a realizat un sondaj de opinie pentru a evalua percepţiile şi atitudinile românilor faţă de coronavirus.
  • Publicat:
Coronavirus: unul din 10 români a cumpărat alimente de strictă necesitate în cantităţi mai mari decât de obicei

În contextul evoluţiei rapide a cazurilor de coronavirus COVID-19 pe plan mondial şi a măsurilor recente ale autorităţilor române cu privire la răspândirea bolii, Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) a realizat un sondaj de opinie pentru a evalua percepţiile şi atitudinile românilor faţă de aceste teme.

Iată care sunt rezultatele acestui sondaj de opinie telefonic, realizat în perioada 10-11 martie 2020, pe un eşantion de 926 de persoane cu vârsta peste 18 ani. 

Subiectul COVID-19 se discută, cel puţin o dată pe zi în trei sferturi dintre familiile din România

Pe un fond de mediatizare extrem de puternică, 99% dintre români au auzit despre epidemia de coronavirus, boala apărută în decembrie 2019 în provincia Wuhan din China şi care se extinde la nivel mondial.  Două treimi dintre participanţii la studiu (67%) se declară îngrijoraţi pentru ei şi pentru familiile lor cu privire la epidemia COVID – 19. Îngrijorarea se manifestă în proporţii mai ridicate în rândul femeilor (76%) şi în rândul vârstnicilor (83%).

74% dintre cei chestionaţi discută cel puţin o dată pe zi despre acest subiect cu familia, 58% fac acest lucru cu prietenii, 33% cu colegii de birou, iar 21% cu vecinii

Peste un sfert dintre români (30%) declară că se simt foarte informaţi cu privire la măsurile pe care trebuie să le ia pentru a se proteja împotriva coronavirusului, iar 1 din 6 (59%) spun că se simt bine informaţi.

1 din 10 români a cumpărat alimente de strictă necesitate în cantităţi m ai mari decât de obicei

95% dintre participanţii la studiu declară că, de la apariţia primelor cazuri în România, s-au informat cu privire la evoluţia bolii în ţara noastră. 13% şi-au anulat călătorii în ţară, 13% şi-au cumpărat medicamente pentru prevenirea răcelilor, 11% au cumpărat alimente de strictă necesitate în cantităţi mai mari decât de obicei, 11% şi-au anulat călătorii în străinătate.

 

Mass-media şi Facebook – principalele surse de informare ale românilor în ceea ce priveşte epidemia de coronavirus COVID-19

Peste trei sferturi dintre românii care se informează despre epidemia de coronavirus COVID – 19 au ca sursă mass media, peste un sfert se informează de pe Facebook, în timp ce sursele de informare oficiale – instituţii ale statului sau medicii – sunt accesate de mai puţin respondenţi.

6 din 10 români sunt îngrijoraţi cu privire la călătoriile în străinătate

În situaţia creată de răspândirea coronavirusului, 62% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi cu privire la călătoriile în străinătate.

Jumătate dintre participanţii la studiu se declară îngrijoraţi să meargă în mall-uri sau în mari magazine (51%) şi în proporţii similare să participe la spectacole/evenimente (55%), să facă excursii în ţară (51%), să folosească  mijloacele de transport în comun (51%).

Accesul la tratament şi medicamente – principala îngrijorare a românilor în cazul în care s-ar afla în autoizolare

În cazul în care s-ar afla în situaţia de a fi autoizolaţi, la domiciliu, peste un sfert dintre cei chestionaţi spun că ar fi îngrijoraţi de faptul că nu ar avea acces la medicamente şi tratament adecvat.  Pe locurile următoare în lista îngrijorărilor se află lipsa resurselor financiare (13%), insuficienţa hranei (12%), plictiseala (11%), pierderea locului de muncă (9%) sau contaminarea altor persoane sau a membrilor familiei (5%). 5% declară că nu ar avea nicio îngrijorare. 

Urmărește CSID.ro pe Google News