Ce ai putea oferi persoanei care are totul? De ce ar fi intimitatea cel mai reuşit cadou?
– 85% din populaţia globală şi 91% dintre români consideră că intimitatea de acasă este un drept
– 12% din populaţia globală şi 9% dintre români consideră că nu au dreptul să ceară un moment de intimitate acasă
– Intimitatea permite românilor să se simtă calmi (75%), satisfăcuţi (57%) şi veseli (54%)
– 54% din populaţia globală şi 64% din populaţia locală sunt de părere că intimitatea cuprinde momentele în care oamenii pot fi ei înşişi
– 70% din populaţia globală şi 71% din cea locală consideră că intimitatea este un factor important care permite dezvoltarea personală
– 76% din populaţia globală şi 73% dintre români caută intimitate pentru a-i ajuta să îşi îmbunătăţească relaţiile cu alte persoane
Cea de-a şasea ediţie a raportului Life at Home, studiul global desfăşurat anual de IKEA, explorează conceptul de intimitate acasă – şi dacă o obţinem sau nu – la nivel global şi local. Anul acesta, raportul Life at Home a fost implementat în 35 de ţări, iar România a fost una dintre ele.
Conform studiului global, deşi 85% din populaţie priveşte intimitatea din spaţiul locuit ca pe un drept, 1 din 4 persoane (23%) se îngrijorează cu privire la faptul că nevoile legate de acest aspect nu le sunt satisfăcute. La nivel local, 91% dintre români consideră că intimitatea din propriul cămin reprezintă un drept.
În ţara noastră, cercetarea a evidenţiat faptul că 17% dintre români sunt îngrijoraţi din cauza lipsei de intimitate de acasă, principala barieră fiind reprezentată de nevoia de a-i îngriji pe ceilalţi – 22% (27% la nivel global), urmată de diversele aşteptări privind intimitatea de la ceilalţi locatari ai casei – 19% şi insuficienţa timpului dedicat lor înşişi – 18%.
La nivel global, responsabilitatea îngrijirii altora s-a clasat, de asemenea, ca principala barieră în calea intimităţii, în timp ce 1 din 5 persoane (20%) se confruntă cu perturbarea momentelor intime cauzată de zgomot sau diverse mirosuri din mediul exterior, iar 17% îşi pot auzi vecinii prin pereţi.
Chiar dacă majoritatea oamenilor consideră că intimitatea este un drept, 12% din populaţia globală şi 9% dintre români nu cred că au dreptul de a cere un moment de intimitate în propria casă. Odată cu dezvoltarea vieţii urbane şi creşterea numărului de persoane care îşi împart căminul cu altcineva pentru o perioadă mai îndelungată, 20% din populaţia globală şi 16% dintre români se tem că persoanele alături de care locuiesc ar fi deranjaţi de rugămintea de a le acorda un moment de intimitate.
În majoritatea ţărilor, cele mai multe persoane cer intimitate prin intermediul comunicării non-verbale, în detrimentul unei întrebări directe, însă România este o excepţie: 18% dintre români folosesc doar semnale non-verbale, iar 20% solicită intimitate doar pe cale verbală. 86% dintre români consideră că o rugăminte directă este cea mai eficientă modalitate de a obţine un moment de intimitate.
În ţara noastră, 33% dintre persoane îşi semnalează nevoia de intimitate plecând într-o altă cameră, 26% lasă impresia că sunt ocupaţi cu diverse activităţi, 22% aleg să se refugieze într-un anumit spaţiu, 20% bat apropouri, 19% îşi utilizează telefonul mobil sau alte dispozitive. Cu toate acestea, cercetarea demonstrează faptul că nimic nu este mai eficient decât o întrebare directă.
La nivel global, tinerii (23%) şi persoanele cu copii mici (26%) întâmpină o oarecare dificultate în a solicita un moment de intimitate, în timp ce 90% dintre persoanele de peste 55 de ani se simt perfect confortabil când cer spaţiu personal.
Raportul IKEA Life at Home 2019 arată că 3 din 4 persoane la nivel global (76%) şi 77% dintre români consideră că intimitatea este importantă în menţinerea stării de bine.
În momentele în care oamenii nu primesc intimitatea de care au nevoie, devin frustraţi (56%) şi anxioşi (35%, crescând la 40% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani). În ţara noastră, frustrarea are impact asupra a 60% dintre români, iar anxietatea afectează 31% dintre aceştia.
În schimb, atunci când intimitatea în propria casă este posibilă, majoritatea (la nivel global) se simt calmi (74%), satisfăcuţi (57%) şi veseli (42%). Impactul pozitiv asupra românilor care obţin momente de intimitate acasă arată aproximativ la fel: 75% se simt calmi, 57% se simt satisfăcuţi şi 54% se simt veseli.
Având în vedere că mai mult de jumătate din populaţia globală (54%) şi 64% dintre români consideră că intimitatea presupune acele momente în care putem fi noi înşine, nu este o surpriză că 71% dintre români (70% global) cred că intimitatea este importantă în contextul dezvoltării personale, iar 99% dintre români (şi 97% global) îşi petrec momentele intime desfăşurând activităţi specifice:
Intimitatea este un cadou ce pare a fi incredibil de uşor de oferit, însă, spre deosebire de majoritatea obiectelor prezente pe lista de dorinţe din preajma aniversărilor noastre, poate avea un impact semnificativ asupra bunăstării personale, în cazul în care nu avem parte deja de o doză echilibrată de intimitate. De fapt, 76% din populaţia globală caută intimitate pentru a îmbunătăţi calitatea relaţiilor cu alte persoane. În cazul românilor, procentul este de 73%.
Cercetarea accentuează, în acelaşi timp, şi modalităţile prin care oamenii privesc raportul dintre intimitate şi spaţiu: 69% din populaţia globală este de acord cu faptul că dimensiunile unei locuinţe nu afectează nivelul de intimitate pe care o persoană doreşte să-l atingă.
Românii consideră, de asemenea, că un spaţiu de dimensiuni mai mari nu ar contribui atât de mult precum se presupune la obţinerea intimităţii. 71% dintre aceştia susţin rezultatul global, în vreme ce doar 29% dintre români consideră că o casă mai spaţioasă ar contribui la creşterea nivelului de intimitate.
Raportul din acest an, care a fost dezvoltat de Inka Group şi a implicat peste 33.500 de persoane din 35 de ţări, creează o imagine globală a intimităţii spaţiului locuit, a celor mai bune modalităţi prin care intimitatea poate fi obţinută şi a impactului acesteia asupra rolului pe care îl are căminul în viaţa cotidiană.
Pentru a ajuta cât mai mulţi oameni să îşi înţeleaga propriile nevoi legate de intimitatea de acasă, dar şi modalităţi de a o obţine, IKEA a dezvoltat şi un chestionar online care însoţeşte raportul. Instrumentul oferă un diagnostic simplu şi eficient al intimităţii, dar şi sfaturi care pot ajuta persoane din întreaga lume să beneficieze de mai multe momente de intimitate în zona în care locuiesc.