Din perspectivă psihologică, motivarea copiilor pentru a face mişcare, de preferinţă în aer liber, poate fi realizată luând în considerare câteva aspecte pe care ni le-a expus Conferenţiar Doctor Ovidiu Gavrilovici:
Nu impuneţi copilului un rol, negociaţi cu el anterior referitor la partea lui de rol în pregătirea şi realizarea acţiunii. Poate fi şi o simplă alegere a ţinutei, sau a locului unde mergeţi.
A fi părinte model nu înseamnă doar să povesteşti despre „vremurile de altădată” când singura opţiune era să „ieşi afară” la mişcare sau la competiţiile sportive ad-hoc sau organizate la care ai participat în copilărie, adolescenţă sau în tinereţe; este vorba despre a face mişcare acum şi despre oportunităţile pe care le creezi în prezent.
Ajutaţi-l să devină un copil care preferă mişcarea!
Pe lângă activităţile noastre directe de promovare, susţinere şi acompaniere a copiilor în activităţile legate de mişcare, putem să adăugăm mijloace care le întăreasc aceste experienţe benefice.
Putem să folosim obiecte asociate mişcării: haine şi încălţăminte de sport, ecusoane, şepci, fotografii cu ei in mişcare, postere, videoclipuri ale activităţilor realizate de ei sau ale celor pe care îi admiră, tocmai pentru a pregăti împreună – de preferinţă, a recapitula şi a continua experienţa de a face mereu cu plăcere mişcare.
Astfel, mişcarea şi a-fi-în-mişcare devine o preferinţă, în timp, un element identitar; copilul se prezintă sieşi, familiei şi lumii ca un-copil-care-preferă-mişcarea… şi acesta este rezultatul pe care îl dorim, nu-i aşa?
Mişcarea dezvoltă încrederea în sine
Pentru cei pentru care mişcarea este un teritoriu prea puţin cunoscut, propun să apelăm la principiile creşterii încrederii în sine, plecând de la 2 maeştrii psihologi, precum Albert Bandura sau Lev Vygotski.
Bandura sugerează înţelegerea dezvoltării încrederii în sine şi a percepţiei succesului copilului într-o sarcină sau activitate prin reamintirea propriilor lui succese anterioare. De aici importanţa de a avea modele adecvate, de a apela la antrenori, atunci când vorbim de sport de performanţă. Observarea şi modelarea de calitate creşte şansa dezvoltării încrederii în sine, a imaginării posibilităţii succesului unei acţiuni.
Oferiţi-i activităţi „la îndemână”: nici prea uşoare, nici prea complexe!
Sarcina sau activitatea să fie „la îndemâna” copilului, nici prea simplă, pentru a fi neprovocatoare, plictisitoare, redundantă, nici prea complexă, pentru a nu deveni imposibil de atins şi deci, demotivantă, mai ales dacă rezultatul este important. Ingeniozitatea, imaginaţia, dedicaţia şi stăruinţa adultului este de a fi atent în a oferi copilului exact ceea ce are el nevoie: ocazii constante potrivite nivelului de „dezvoltare” al performanţei sau capacităţii sale.
Încurajaţi-vă copilul!
Recompensarea adecvată a copilului cu încurajări autentice, credibile este importantă: „poţi, ştiu că poţi, am încredere în tine!”. Aceste încurajări nu sunt dependente de succesul real al sarcinii sau al acţiunii copilului: indiferent de rezultatul încercării vom continua să credem şi să afirmăm că el sau ea poate şi ştim că are această aptitudine care se va manifesta, mai devreme sau mai târziu. Insuflarea încrederii în copil începe cu asumarea şi afirmarea propriei noastre încrederi.
Copiii vor face mişcare în fiecare zi, în măsura în care noi, părinţii, avem încredere cu adevărat că ei pot face acest lucru. Trebuie să credem cu adevărat, să „îi vedem” mişcându-se şi să ne bucurăm de imaginea aceasta, atunci când vorbim despre mişcare, când îi încurajăm pentru a face sport, când conversăm despre experienţele lor legate de activităţile fizice.
Imaginea „de succes” – de copil bucuros şi în mişcare (şi nu de copil campion, sau olimpic) – pe care părinţii o au şi o pot proiecta asupra copilului poate fi un stimul important pentru acesta. Copilul va asocia astfel mişcarea cu succesul, cu bucuria de a o practica. „
Despre SETS
În România, Mişcarea naţională „Şi eu trăiesc sănătos – SETS” are ca obiective, pe o periodă de 5 ani, prevenirea obezităţii infantile şi promovarea stilului de viaţă sănătos în rândul familiilor din România. De la lansare în martie 2011 şi până în acest moment SETS a angrenat 79.529 de elevi din ciclul primar din 252 de şcoli din Bucureşti, Roman şi Cluj-Napoca, 3.000 de cadre didactice şi peste 160.000 de părinţi, 2 milioane – public larg.
Mişcarea SETS este membru activ al Epode International Network – EIN, cea mai mare reţea globală de prevenire a obezităţii, care reuneşte 24 de programe cu metodologii similare din 15 ţări, printre care: Franţa, Belgia, Spania, Olanda, Grecia, Canada, Brazilia, Mexic, Polonia, Portugalia, Romania, Australia şi Noua Zeelandă.
Partenerii mişcării SETS sunt: Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Inspectoratele Şcolare din Bucureşti, Neamţ şi Cluj, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, Federaţia Română de Atletism, Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport, Federaţia Română de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, Societatea Română de Nutriţie, Federaţia Romalimenta.