Cu prilejul Zilei Internaționale de Conștientizare privind HPV, Fundația Renașterea, în colaborare cu Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca și MSD România, lansează Campania #MulțumescMama. Inițiativa este menită să evidențieze rolul crucial al mamei în promovarea sănătății in familii, inclusiv în ceea ce privește prevenția cancerelor și afecțiunilor determinate de infecția cu HPV.
Instalația multimedia expusă în cadrul Muzeului Art Safari ce marchează debutul campaniei #MulțumescMama va fi accesibilă publicului larg timp de două săptămâni începând cu data 8 martie și va fi un spațiu unde oamenii pot împărtăși lecțiile prețioase de viață, în special despre sănătate și îngrijirea de sine, învățate de la mamele lor.
Studiile arată că atitudinile și convingerile mamelor influențează rata de acoperire vaccinală în rândul copiilor lor, inclusiv pentru vaccinul anti-HPV. Nu există încă estimări oficiale privind ratele de vaccinare anti-HPV din România, însă datele disponibile sugerează pe o tendința favorabilă privind vaccinarea fetelor în vârstă de 11-18 ani.
De asemenea, acestea arată că gradul de acoperire vaccinală în țara noastră este mult sub idealul recomandat de Organizația Mondială a Sănătății, sub nivelul ce ar putea efectiv preveni infectarea cu HPV, rupând astfel ciclul evolutiv de la infecție persistentă – cel mai adesea asimptomatică și nediagnosticată – către leziuni precanceroase și, ulterior, către cancer de col uterin.
În același timp, România are unele dintre cele scăzute rate de participare la screening pentru cancer de col comparativ cu țările din Uniunea Europeana ce oferă prin programe dedicate o soluție de depistare cât mai precoce a leziunilor precanceroase ce evoluează în timp către cancer.
O dovada a sub-utilizării screeningului este oferita de anchetele de sănătate derulate periodic in tarile UE. Astfel, România avea în anul 2019 cel mai mare procent de femei în vârstă de 20-69 de ani care au declarant că nu au beneficiat niciodată în viața de un test de screening pentru cancerul de col uterin (47.4%), asta în timp ce în toate celelalte țări europene ponderea celor netestate era între 2,6% în Cehia și maxim 23,5% în Bulgaria.
În majoritatea țărilor europene, implementarea în paralel a unor programe solide de prevenție primară (vaccinare anti-HPV) și prevenție secundară (screening/triaj prin test HPV sau Babeş Papanicolaou) a condus deja la reducerea incidenței și a mortalității prin cancer de col uterin, si implicit a suferinței și costurilor cu aceasta boală la nivel de individ, familie și societate.
Sursă foto: Shutterstock