Într-un colţ al campusului universitar de cercetare din Lausanne (Elveţia), cercetătorii companiei Nestle SA creează profile genetice pentru a dezvolta alimente medicale, notează Descoperă.
Acesta este una dintre ideile şi speranţele companiei pentru a creşte vânzările.
Nu vorbim despre batoanele energetice de proteine pe care oamenii le cumpără înainte de antrenamente, este vorba despre altceva. Pe lângă aceasta, compania elveţiană este aproape de atingerea unei cote estimative de 15 miliarde de dolari datorită pulberilor şi băuturilor pe bază de prescripţie destinate să răspundă unor cerinţe nutriţionale specifice pentru a trata diverse boli.
Pe fondul unei populaţii în curs de îmbătrânire, ce se reflectă la nivel mondial, această piaţă are un mare potenţial pentru Nestlé, deoarece compania tranzitează vremuri dificile în piaţa sa tradiţională de ambalare a produselor alimentare.”Pentru o perioadă lungă de timp, nutriţia a fost considerată un fel de pseudoştiinţă. Pentru diverse condiţii, cum ar fi de exemplu demenţa legată de vârstă, există o necesitate clinică majoră de noi abordări, iar produsele alimentare pot face o mare diferenţă”, a declarat Ed Baetge, şeful Institutului de Ştiinţă a Sănătăţii a Nestle sau NIHS.
Spre deosebire de suplimente alimentare, alimentele medicale sunt destinate mai degrabă persoanelor cu boli cronice decât pentru persoanele sănătoase. Acestea trebuie să fie utilizate sub supraveghere medicală, deoarece au scopul să gestioneze boli grave, cum ar fi Alzheimer.
Produsele medicale au ingrediente active derivate din produse alimentare sau ingrediente alimentare care sunt în general recunoscute de către Administraţia Produselor Alimentare şi a Medicamentelor din SUA ca fiind sigure.
Într-un subsol al clădirii institutului Nestlé din Lausanne, aproape de Lacul Geneva, mecanisme, care costă aproape 1 milion de dolari fiecare, analizează ADN-ului uman cu scopul de a dezvolta programe personalizate pentru afecţiuni precum tulburările de epilepsie şi intestinale, care sunt adaptate la profile genetice specifice.
Înarmaţi cu aceste cunoştinţe, oamenii de ştiinţă vor dezvolta alimente medicale care conţin compuşi naturali extraşi din alimente precum roşii, cafea şi struguri.
La începutul acestui an, compania a semnat un acord pentru a ajuta o companie de biotehnologie Seres Therapeutics Inc din SUA să dezvolte produse menite să restabilească echilibrului bacteriologic în sistemul digestiv. Produse pe bază de aminoacizi care tratează pierderea masei musculare sunt în curs de dezvoltare.
Analiştii sunt în general optimişti cu privire la potenţialul de afaceri în noul domeniu al Nestle, care include, de asemenea, suplimente nutritive şi alimente pentru oameni aflaţi după o intervenţie chirurgicală. Dar, există îngrijorări cu privire la timpul necesar pentru a aduce pe piaţă astfel de produse şi în ce priveşte costurile substanţiale de cercetare.
„Deşi este clar că ceea ce mâncăm şi să bem are un efect substanţial asupra sănătăţii noastre, nu există suficiente dovezi care să demonstreze că aceste alimente furnizează un efect relevant din punct de vedere medical”, atrage atenţia Locwin, cercetător care lucrează cu Asociaţia Americana a Cercetătorilor din domeniul Farmaceutic.
Multe produse pot avea un efect placebo, iar consumatorii numai să „creadă” că au beneficiat de ceva inedit.
„Nu sunt sigur că vom vedea o piaţă uriaşă care explodează aici. Aceste produse trebuie să dovedească cât de eficiente sunt”, a declarat Philip Gerber, un specialist în nutriţie clinică de la Spitalul Universitar din Zurich.
Reprezentanţii Nestle afirmă că, înainte de introducerea pe piaţă, studiile trebuie să demonstreze că produsele sunt sigure, benefice şi eficiente în satisfacerea cerinţelor nutriţionale ale pacienţilor.
„Este foarte important pentru noi sa avem dovezi clinice”, a declarat Marie-Françoise Rütimeyer purtătoarea de cuvânt a NIHS.